Amikor a kamion vonatra száll
RO-LA , Kombinált fuvarozás, amikor a kamion vonatozik
A kombinált árufuvarozás: az áru egy fuvarozási szerződés keretében, több fuvarozási ág szolgáltatásainak igénybevételével történik, de az áru a feladástól a kiszolgáltatásig ugyanabban a fuvareszközben vagy konténerben marad.
A RoLa – magyarul gördülő országút- egy olyan szállítási rendszer, amelynél a komplett gépjármű szerelvény szállítása vasúton történik. Ennek a szállítási módnak előnye: üzemanyag, útdíj, idő megtakarítás.
A gépkocsivezetők megállás nélkül is betarthatják az AETR (561-es) rendelet pihenőidőre vonatkozó rendelkezéseit, és nem utolsó sorban környezetbarát fuvarozás. Infrastruktúráját tekintve: az indító és fogadó terminálon szilárd burkolatú parkoló, betonozott vágány szakasz, irodahelységek és a gépkocsivezetők részére szociális létesítmények képezik.
A gépkocsivezetők fekvőhelyes kocsiban kísérik a rakományt. Eszközeik: különleges építésű, alacsony rakfelületű vasúti kocsik, mobil rámpa a felhajtáshoz.
Ilyen fuvarozással találkozhatunk:
Sopron - Wels (Ausztria),
Kiskundorozsma - Wels útvonalon. Ezen az útvonalon elsősorban az osztrák limitált engedély miatt volt jelentősége a vonatozásnak, még Magyarország Uniós csatlakozása előtt. Ausztria környezetvédelmi okok miatt adott ki kevés tranzit engedélyt, ezért a kamionokat sok esetben vonatra kellett tenni. Mára ez a közösségi engedély jóvoltából „megoldódott” oly módon, hogy közúton gurulhatnak a kamionok.
Brenner : Wörgl ( Ausztria) – Trento (Itália)
RoLa foglalás max. 4 nappal korábban lehetséges, illetve 2 órával az utazás megkezdése előtt. Itt is a gépkocsivezető áll fel a szerelvénnyel a vagonra. Majd az utazás során kényelmesen pihenhet a rekreációs kocsiban.
A díjszabás függ nem csak az útvonaltól, de a napszaktól is. A RoLa út gazdaságosabb minden esetben, mint „lábon” átmenni a Brenner hágón. Az úthasználat kb. 80 Euro, és kb. 38 Euro az üzemanyag, ami így 118 Euro. A RoLa út ezzel szemben 104 Euro.
Így fizethetünk:
Terminal Wels : készpénzes fizetés
Sebert / Suben : DKV , Shell , UTA
Terminal Wörgl : DKV , Routex Shell , UTA
Terminal Trento :
DKV , Routex , Shell , UTA
Terminal Brennersee : DKV , Routex , Shell , UTA
Sebert / Walserberg :
DKV , Shell , UTA
Készpénzes fizetés : Közvetlenül a terminálon.
Svájc: Basel- Como a magas útdíjat és az éjszakai tilalmat lehet kiváltani a vonatra szállással.
Calais –Dover (Coquelles-Folkestone) távolságot a Csatorna –alagúton tehetjük meg. Ismertebb nevén Csalagút, vagy Channel Tunnel. Hossza 50,5 km, a La Manche csatorna alatt vonatozhatunk át Franciaországból, Angliába. Az alagút 1994-ben készült el, ez a világ második leghosszabb alagútja. Ez egy alagútrendszer, melyben 21,9 km az angol szektorban, és 16 km a francia szektorban fekszik.
A teherautókat szállító kompvonatok nyitottak, rácsos acélszerkezetűek. A vonatterminálhoz vezető út megfelelően ki van táblázva. Egy automata segítségével jelentkezhetünk be, mely tud magyarul. Teljesen általános kérdéskört tartalmaz.
Itt említem meg, ha valaki nem legális utast (barátot, barátnőt, családtagot) visz, magával azt bátran közölje, ez többletköltséget nem jelent az utazás szempontjából.
Rengeteg kamion várakozik a felhajtásra, mégis viszonylag gyorsan halad a sor.
Mielőtt felhajtunk, megnézik, hogy a tanksapkánk megvan-e. A felhajtásnál legyünk óvatosak, érdemes megfigyelni az előttünk haladók milyen íven fordulnak rá a felhajtóra, elég szűk a hely. A vagonokon való áthajtásnál is legyünk óvatosak, előfordul, hogy leér az első spoiler. A kamionunkkal szinte semmi teendőnk nincs, mint kikapcsolni az állófűtést, hűtő esetében az agregátort. Rögzítő féket be kell húzni, de a kerékékeket már nem nekünk kell aláraknunk. Kisbusz veszi fel a gépjárművezetőket, mindenkit a saját kamionja mellett. Figyeljük meg, hogy melyik kisbuszra szállunk (számmal és színnel is megkülönböztetik őket) . Az első kocsihoz visz bennünket, ahol kényelmesen utazhatunk. Kávé és üdítő automata, mosdó is van a kocsiban.
Fontos, hogy az út végén arra a kisbuszra szálljunk, fel melynek jelzése megegyezik azzal, ami előzőleg felvett bennünket. ( Az egyik busz a vonat elejétől, másik a közepétől szedi össze a gépkocsivezetőket, ezért ha eltévesztjük, és rossz buszra szállunk, elég sokat kell gyalogolni) Miután a kamionunk mellett leszálltunk a buszról, nincs más dolgunk, mint lehajtani a vagonról, kb. olyan lassan és óvatosan, ahogy felhajtottunk. A vonatozás kb. 30 perc.
Az AETR (561/2006/EK rendelet) szerint a vonatozással töltött idő csak akkor számít "rendes" pihenőnek, ha az utazás során a gépkocsivezetők részére fekvőhely áll rendelkezésre. Tehát a Csalagúton történő vonatozás esetén NEM valósítható meg az osztott pihenő, mert ott nincs fekvőhely. Az így vonaton töltött idő a 45 perces megszakításnak lehet csak a része, hasonlóan, mint a Kompozás rövid távon című cikkben olvasható. (Kis András)
Szabó Nelli / 2013.12. 21.