Lehet-e kétszer műszakot „kezdeni" egy napon?
A rövid válaszom, hogy IGEN! Gyakran találkozunk ezzel a témával. A „parkolói pletykák” szerint nem szabad ugyanazon a naptári napon kétszer kezdeni! Viszont a mi munkánkat nem a mendemondákra kell alapoznunk, hanem az 561/2006/EK rendeletre!
Ezen rendelet alkalmazásában: 4. cik
f) „pihenő”: minden meg nem szakított időszak, melynek során a járművezető szabadon rendelkezik idejével;
g) „napi pihenőidő”: az a napi időszak, melynek során a járművezető szabadon rendelkezik idejével, és amely „rendszeres napi pihenőidőt” és „csökkentett napi pihenőidőt” foglal magába:
- „rendszeres napi pihenőidő”: bármely, legalább 11 órát tartó pihenő. Ezt a rendszeres napi pihenőidőt két időszakra is lehet bontani, melynek az első része szünet nélkül legalább 3 óra, a második része pedig szünet nélkül legalább 9 óra,
- „csökkentett napi pihenőidő”: legalább 9 óra, de kevesebb, mint 11 óra pihenő;
h) „heti pihenőidő”: az a heti időszak, melynek során egy járművezető szabadon rendelkezik idejével, és amely „rendszeres heti pihenőidőt” és „csökkentett heti pihenőidőt” foglal magába:
- „rendszeres heti pihenőidő”: bármely, legalább 45 órás pihenő,
- „csökkentett heti pihenőidő”: bármely, 45 óránál rövidebb pihenő, mely a 8. cikk (6) bekezdése feltételeinek megfelelően legalább 24 óra folyamatos időtartamra csökkenthető;
i) „hét”: a hétfő 00.00 órától vasárnap 24.00 óráig terjedő időszak;
o) „több fős személyzet”: az az eset, amikor egy vezetési időszak alatt a járművezető több fős személyzet részeként dolgozik, ha két egymást követő napi pihenőidő vagy egy napi pihenőidő és egy heti pihenőidő között vezetés céljából legalább két járművezető tartózkodik a járművön. A több fős személyzettel történő vezetés első órájában egy másik járművezető, vagy vezetők jelenléte nem kötelező, de az időszak további részében igen;
6. cikk
- (1) A napi vezetési idő nem haladhatja meg a 9 órát.
- (1) A napi vezetési időt azonban meg lehet hosszabbítani legfeljebb 10 órára, legfeljebb hetente két alkalommal.
8. cikk
- (1) A járművezetőnek napi és heti pihenőidőket kell tartania.
- (2) Az előző napi pihenőidő vagy heti pihenőidő vége után minden 24 órás időszakon belül a járművezetőnek újabb napi pihenőidőt kell tartania.
- (2) Amennyiben a napi pihenőidő 24 órás időtartamra eső része legalább 9, de kevesebb, mint 11 óra, a kérdéses napi pihenőidőt csökkentett napi pihenőidőnek kell tekinteni.
- (3) A napi pihenőidőt ki lehet terjeszteni rendszeres heti pihenőidővé vagy csökkentett heti pihenőidővé.
- (4) A járművezetőnek bármely két heti pihenőidő között legfeljebb három csökkentett napi pihenőideje lehet.
- (5) A (2) bekezdéstől eltérve, a napi vagy heti pihenőidő végétől számított 30 órán belül a több fős személyzet tagjaként működő járművezetőnek újabb, legalább 9 órás napi pihenőidőt kell tartania.
(6) Bármely két, egymást követő héten a járművezetőnek tartania kell legalább:
- két rendszeres heti pihenőidőt, vagy
- egy rendszeres heti pihenőidőt és egy legalább 24 órás csökkentett heti pihenőidőt. A csökkentést azonban kompenzálni kell egy, a kérdéses hetet követő harmadik hét vége előtt egészben megtartott, a csökkentésnek megfelelő pihenővel.
A heti pihenőidőnek az előző, heti pihenőidő végétől számított hat, 24 órás időszak végéig meg kell kezdődnie.
A fentiekből az következik, hogy ugyanazon a naptári napon szabad másodszor is megkezdenünk a vezetési ciklust, ha az előző után megtartottuk a minimum 9 órás pihenőt. Természetesen csak akkor, ha az egyébként engedélyezett, más esetekben minimum 11 órát kell tartanunk.
Nézzünk egy gyakorlati példát:
A 45 órás heti pihenő után hétfőn hajnalban 1 órakor kezdjük a műszakot. Néhány perces „kalapács” után indulhatunk. Következik 4,5 óra vezetés, majd 45 perc szünet. Újabb 4,5 óra vezetés. Ekkor kb. délelőtt 11 óránál járunk. Most következzen egy csökkentett (azaz 9 órás) pihenő. (Most arról ne vitatkozzunk, hogy jó-e délben kivenni a napi pihenőt!) A pihenő végére kb. 20 óránál járunk. Ezt a 9 órás pihenőt a gyakorlatban mi úgy adminisztráljuk, hogy a tachográf szerint az minimum 9:01 legyen, így biztosan megvan a 9 óra. Itt hívom fel a figyelmet arra a speciális helyzetre, ha két fős járatban vagyunk (négykézben), akkor az 1. és 2. gépkocsivezető pihenője között akár 1-2 perces eltérés is lehet, tehát fontos, hogy mindkét gépkocsivezetőnek legyen meg a 9:01 pihenője. Most ismét néhány perc kalapács az elindulás előtti ellenőrzésre, majd lehet indulni. Most ismét mehetünk 4,5 órát. Ha összeszámoljuk a vezetési időket, akkor azt látjuk, hogy a hétfői naptári napra 13 óra, vagy még kicsit több vezetés is esik! Viszont ez teljesen szabályos, mert az 561-es rendelet nem a naptári napra határozza meg a maximális vezetési időket, hanem a két pihenő közötti időszakra. Mivel hétfőn volt egy 9 órás csökkentett napi pihenő, ezért szabályos, és semmi sem tiltja hogy a pihenő után ismét kezdjünk egy új „műszakot”!
Előfordulhat az is, hogy hajnalban elkezdünk dolgozni, de a feladat miatt csak 1-2 órát kell vezetnünk, hogy pl. a lerakóra érjünk. Ott lerakodunk, majd kivesszük a pihenőt. Az nagy veszteség lenne, ha a pihenő végeztével nem indulhatnánk el, csak másnap. Ez a példa is mutatja, hogy érdemes tisztában lennünk a rendeletben lévő fogalmakkal, hogy a szabályok keretein belül hatékonyan tudjunk dolgozni.
Kis András / 2016.01.05.