ÁLLÓFŰTÉS javítás

Szombaton történt egy kis kellemetlenség: Az állófűtésem elkezdett csipogni, és azt írta ki, hogy " heizug fehler" ( fűtés hiba). Aki látott már ilyet, az tudja mit jelent! Szerencsére kellemes őszi idő van itt Svédországban. De azért nem árt, ha jó a kályha!

Már este volt, sötét, amikor be akartam kapcsolni, hisz nem volt túl hideg. De azért nem örültem a hiba üzenetnek! Illetve nem is igazi hibaüzenet volt, mert kódszámot nem jelzett, csak csipogott, és nem fűtött, csak fölpörgött a ventillátor, füstült a kipufogója, majd leállt. Néhányszor megpróbáltam életre kelteni, de mindannyiszor így jártam. Az indítási próbákat azonban nem szabad tulzásba vinni, mert kárt okozhatunk vele.

Én is feladtam, és elővettem a hálózsákomat, biztos, ami biztos! Nem lenne jó egy megfázás, ne adj Isten  egy  "tüdőgyuszi" ! Már sajnos nem ez az első telem így kamionnal, ezért van 1-2 ötletem, hogy mi lehet a hiba!

A leggyakoribb az, hogy a szívó oldalhoz odakeveredik egy nylon zacskó, vagy valami hasonló, ami elzárja a beszívott levegő útját, a másik gyakori hibaforrás pedig ugyanez, csak a kiáramló meleg levegő útját állja  el valami.

Mind a kettő tűzveszélyes, ezért szerencsére letilt az elektronika, csak a kezdő kollégáknak komoly problémát tud okozni!   ( Pl. ezért is volt jó a HC gyakorlata, hogy műhely-segédvezető majd csak ezután kapott autót a gépkocsivezető ). Ezeket természetesen leellenőriztem, de sajnos nem volt sehol zacskó!

A  harmadik dologhoz sötétben nem volt kedvem, másnapra halasztottam. Írtam egy sms-t az irányítónak, hogy nem működik a kályha!  Szerencsére traktorban álltam, így nem volt nehéz hozzáférnem a SCANIA kályhájához. A takarításra is használt fúvató pisztollyal hátulról befújtam az égéstér szívócsövébe. Nem kevés korom távozott! Ezután ismét bekapcsoltam a kályhát.......és lássatok csodát! A fűtés BEINDULT!

Maximumra állítottam, így járattam  fél órát, majd visszavettem 6. fokozatba. Szépen dolgozott. Hétfőn reggel jött az sms, hogy mehetek a szervízbe, hogy megcsinálják a kályhát. De iparkodjak, először oda menjek, azután rakodni!! ( Holland a főnököm, ) Norrköpinge mentem a SCANIA szervízbe. Ott elmondtam a tüneteket, az általam végzett "kezelést", majd rádugták a számítógépet. Tesztelték a szerkezetet, de mindent rendben találtak.

Remélem ezen a télen nem kell emiatt többször szervízbe mennem. Egyébként a fűrdőjük  kiváló minősítést kapott tőlem, a kávé pedig elég pocsék volt.

Hasonló történet 2-3 téllel korábbról: Akkor még Magyar firmánál dolgoztam. Elég sokat jártam akkoriban Svájcba. December eleje volt. Hideg, és kb 20-30 cm vastag hó fedte be a tájat Perlen környékén. Ott kicsit rosszabb volt a helyzet, mert akkor a ventilátor halt meg. Ezt Fehérvári Kornél barátommal állapítottuk meg. Főnökünk mondta, hogy először rakodjak meg, azután mehetek a MAN szervízbe. Ott megállapították, amit már mi is. Zsolti kért árajánlatot, majd ezután mondta, hogy egy hétig ugan azokat a fuvarokat csináljuk Kornéllal, aludjak nála, és a váltás meghozza otthonról az alkatrészt pénteken. Hétfőn megcsináltathatom a MAN-nál.

Mit ne mondjak, boldogok voltunk nagyon, de a főnök szava az szent! Egy hétig Kornélnál éjszakáztam,a felső ágyon, ráadásul Ő szereti, ha jó meleg van a kabinban! Én inkább a hűvösebb éjszakák híve vagyok. Szuper volt!

Pénteken megérkezett az alkatrész. Nem gondolkodtunk sokat! Fülke fölbillent, rossz ventilátor ki, új be! Mindez egy parkolóban, -10 fokban, 20-30 cm-es hóban. ( a parkoló fekete volt ) A kályha működött, és  főnökünk megspórolt egy csomó pénzt ! És a magyar vállalkozónál ez a lényeg!
 

Kis András / 2012.09.18.