Mont Blanc és a Frejus alagút

Az Alpok Európa legmagasabb hegysége, legmagasabb pontja a Mont Blanc: 4808 m.  Kamionnal természetesen nem lehet a csúcsot megközelíteni, még gyakorlott hegymászóknak is komoly kihívást jelent. Mi leginkább akkor láthatjuk a hegycsúcsot, ha olyan fuvarfeladatot kapunk, amikor  Olaszország és Franciaország között kell átkelnünk a hegységen. 

MONT BLANC alagút

Francia oldalról az A40-es autópálya, N 205 út vezet az alagúthoz, míg Olaszország felől az E25-A5-ös autópálya csatlakozik be.

Az alagutat T1 számmal jelölik. Évente mintegy  kétmillió gépkocsi használja az alagutat, ennek kb. a fele kamion. Az alagút 11.611 m hosszú. A bejárata a Francia oldalon 1274 m tengerszint feletti magasságban van, míg az Olasz oldal 1381 m magasan található. Építését 1957-ben kezdték, a forgalomnak 1965. július 19-én adták át.

Az EURO 0, 1, 2 osztályba tartozó teherautók nem használhatják az alagutat. Erre előjelző táblák is felhívják a figyelmet. Az alagúthoz közeledve a Francia és az Olasz oldalon is leterelik a kamionokat  egy-egy kontroll parkolóba . Abban az esetben, ha nincs nagy forgalom,  szinte várakozás nélkül tovább engedik a forgalmat,  a turistaszezonban gyakori a hosszabb-rövidebb ideig tartó  várakozás. Sajnos a parkoló infrastruktúrája hiányos, a pihenőidő eltöltésére nem használható. 

                                                             

Aki kinyitott ADR táblával közlekedik, annak egy szigorúbb ellenőrzésen is át kell esnie, és UN számtól függően lehetséges, hogy csak konvojban, kísérettel kelhet át. Ennek természetesen plusz költsége is van, amit előre vagy a helyszinen kell megfizetni. Az ellenőrzésre nem, de a kiséretre, felvezető autóra várni kell, akár egy órát is. 

Mielőtt behajtunk az alagútba, egy hőkamerás kapun  kell áthaladnunk, ahol ellenőrzik a fékek és a gumiabroncs, valamint a kerékcsapágyak hőmérsékletét. Ha melegebb a megengedettnél, akkor félreállítják az autót, és csak akkor engedik tovább, ha visszahült a biztonságos közlekedésre alkalmas hőmérsékletre. 

Az átkelés költségét az autópályák fizetőkapujához hasonló kapunál tudjuk kifizetni. Elfogadnak kézpénzt, bankkártyákat, üzemanyag kártyákat is. Azok, akik gyakran használják az alagutat, célszerű, ha beszereznek egy Mont Blanc - Fréjus alagút kártyát, amely segítségével kedvezményes tarifával kelhetnek át.

 
 
Fontos, hogy betartsuk a biztonsági előírásokat, mint pl. a sebességkorlátozás, követési távolság,  mert ezeket ellenőrzik, és szigorúan büntetnek, ha nem tartjuk be az előírásokat. Nagy a szigorúság, mert senki sem szeretné, ha megismétlődne az 1999. március 24-i katasztrófa, amikor 39 ember vesztette életét, és 40 autó égett ki egy alagúttűzben amely 54 órán át tombolt. Ennek jeleit a falak ma is tükrözik.

A követési távolság 150 méter, sebesség: minimum 50, maximum 70 km/h. A legnagyobb megengedet szélesség: 2,55 m; magasság: 4,05 m; hossz: 18.75 m. Irányonként 1-1 sáv áll rendelkezésre.

Az alagút biztonságos megközelítése érdekében a közlekedő:

  • Ellenőrizze az üzemanyagszintet!
  • Vegye le a napszemüvegét!
  • Kapcsolja be a tompított fényszórót!
  • Hangolja rádióját a KRESZ-táblán feltüntetett rádióadóra, amelyen forgalmi információkat kaphat!
  • Tartsa be a sebességkorlátozást, követési távolságot, változtatható jelzésképű tábla jelzéseit!
  • Ne forduljon meg és ne tolasson!
  • Vészhelyzet kivételével ne álljon meg!
  • Amennyiben balesetet szenved a gépjármű vezetője, utasa:
  • Baleset esetén húzódjon jobbra!
  • Kapcsolja be a vészvillogót!
  • A legközelebbi segélykérő helyről vagy segélykérő fülkéből értesítse a forgalomirányító központot!
  • Szükség esetén nyújtson elsősegélyt!

Tűz esetén a következő magatartási szabályok a követendőek:

  • Ha saját járműve fogott tüzet, próbálja meg az autóval elhagyni az alagutat! Ha ez nem sikerül, a leálló öbölben vagy az útpálya jobboldalán állítsa le a járművet és a motort! A legközelebbi segélykérő fülkénél kérjen segítséget és az ott elhelyezett poroltót levéve kezdje meg az oltást! Ha nem tudja eloltani a tüzet, haladéktalanul hagyja el az alagutat!
  • Ha az autó mögött érzékel tüzet vagy füstöt, hajtson ki az alagútból!
  • Ha a jármű előtt van a tűz, állítsa le az autót az út jobb szélén, hagyja bent az indítókulcsot, és haladéktalanul távozzon a legközelebbi vészátjárón, illetve az alagút kijáratán át!
  • Sűrű füst esetén kövesse a menekülési útvonal-jelzéseket!
  • Kövesse a segélyszervezetek/üzemeltető személyzet utasításait!

Ha ezeket a szabályokat betartották volna, kevesebb áldozata lett volna a nagy alagútbaleseteknek, amelyek miatt megalkották ezeket a szabályokat.

FREJUS alagút

A francia oldalon a Lyonból kiinduló A43-as (Maurienne) autópálya és az N 543 út vezet az alagúthoz, míg az olaszországi oldalon a Torino felől érkező E70/A32-es autópálya csatlakozik be. Az alagutat T4 számmal jelölik.

A 12.868 m hosszú alagút építését 1974-ben kezdték el és 1980-ban fejezték be. A Fréjus alagút a világ kilencedik leghosszabb alagútja. A használatának feltételei hasonlóak a Mont Blanc-alagútéhoz.

Az EURO 0 és 1 osztályba tartozó teherautók nem használhatják az alagutat. A követési távolság 150 méter, sebesség: minimum 50, maximum 70 km/h. Irányonként 1-1 sáv áll rendelkezésre.

 

 Szabó Nelli/ Kis András /2017.02.09.