Muldés rakodás

A mulde egy német szó,  jelentése: vályú. Találó elnevezése a muldés pótkocsinak, mert a lényeg az, hogy a rakfelület közepén a pótkocsi első harmadától a végéig egy vályú található, amely több darabból álló takaró elemekkel van le fedve. Ezekre azért van szükség, hogy pl. raklapos árut is lehessen szállítani, ne csak vas tekercseket.

A pótkocsi egyébként első ránézésre egy normál szárazárus függönyponyvás pótkocsinak látszik, amelynek természetesen a teteje is nyitható a darus rakodás miatt.

A muldés pótkocsikban a tekercseket úgy szállítjuk, hogy hossztengelyük párhuzamos a menetiránnyal. Az oldalra gurulást a vályú hívatott megakadályozni. A muldéban több helyen is négyzet keresztmetszetű nyílások vannak kiképezve a rakoncáknak. Erre azért van szükség, hogy a tekercseket a megfelelő súlyelosztás érdekében az optimális helyen tudjuk rögzíteni.

Előfordulhat az is, hogy csak egy darab, közel 25 tonnás tekercset kell vinnünk, de az sem ritka, hogy több, kölönböző méretű gurigát tesznek fel. Ekkor több helyen is kell használnunk a rakoncákat.

Arra nekünk kell ügyelnünk, hogy a tengelyterhelés, és az össztömeg is szabályos legyen. Abban az esetben, ha a kelleténél hátrébb tesszük a rakományt, a húzó tengelyre kevés súly nehezedik, így azon a kerekek és az út között nem megfelelő lesz a tapadás. Még az is előfordulhat, hogy 24 t rakomány esetén is kipörögnek a kerekek. Ez esőben, hóban életveszélyes helyzet!

Törekedjünk arra, hogy a húzóra az optimális 11 -11,5 t  terhelés jusson. Télen –tudom, hogy nem szabályos- többen úgy rakatják meg a szerelvényt, hogy 12-13 tonna is jut a húzóra. Ez nyálkás, jeges úton is jobb tapadást biztosít. ( a tengely túlsúly miatti büntetés alapból a gépkocsivezető pénztárcáját szokta terhelni)  Fontos a rakomány biztonságos rögzítése is. 1 tonna körüli tekercseket elegendő úgy rögzíteni, hogy a vályúba csúszásgátló gumikat teszünk, és a tekercseket 1-1 db spaniferrel lekötjük. Az első tekercset pedig elöl a rakoncákhoz rakatjuk.

Az 1 tonnánál nagyobb tekercseknél is fontosak a rakoncák, de azokat szükséges több db hevederrel rögzíteni. Természetesen itt is szükségesek a gumiszőnyegek.  A több tonnás tekercseket ( akár 25 tonnás is lehet!) már nem elegendő spaniferrel rögzíteni, azokat már láncolni is kell. Természetesen a kötöző szereknek az adott súlyhoz megfelelőnek kell lenniük. Fontos az élvédők használata is. Ezeknek most kettős szerepük van:

  • védik a spanifereket az elnyíródástól
  • védik a lemezeket a rögzítő szerek okozta sérülésektől

Vegyük figyelembe azt is, hogy az árut a hátrafelé történő elmozdulás ellen is rögzíteni kell. Amikor csak 1 db 24-25 tonnás tekercs van a pótkocsin, jól látszik, hogy szinte pontszerű a terhelés, és a pótkocsi alváza kifliszerűen meghajlik. Ez egy normális jelenség mindaddig, amíg ez nem maradandó alakváltozás.

Figyeljünk arra is, hogy a vályú takaróelemeit is biztonságosan rögzítsük, hiszen a szerelvény mozgása során azok is elmozdulhatnak. A vastekercsek szállítása a vályúban teljesen biztonságos, ha azokat megfelelően rögzítettük.

Kis András /Szabó Nelli (fotók) / 2015.07.24.