Vezetői kártya és fedélzeti egység letöltése

Az 561/2006/EK rendelet előírja, hogy a vezetői kártyán,és a fedélzeti egységen lévő adatokat időnként le kell tölteni.

A vezetői kártya adatait 28 naponként kell letölteni. Ez nem naptári napokat jelent, hanem vezetéssel töltött napokat. Aki nap mint nap vezet, annak gyakorlatilag havonta kell a kártyáját letöltenie, aki csak alkalmanként vezet, elegendő esetleg évente 2-3 alkalommal.

Arra kell figyelni, hogy 28 vezetéssel töltött napnál ne teljen el több két letöltés között. Sok cégnél a vezetői kártya adatai alapján számítják ki a gépkocsivezető járandóságát is. Ez az egyik legkorrektebb elszámolási mód. A leggyakrabban úgy kell a kártyát letölteni, hogy bedugjuk az olvasóba, majd a letöltés végén kihúzzuk.

Természetesen a kártyaolvasó használati útmutatóját olvassuk el, mielőtt belevágunk eme feladatba. Típustól függően esetleg gombokat is meg kell nyomni. Vannak készülékek, amelyek csak a kártyát tudják kiolvasni, vannak amelyek csak a fedélzeti egységet, és vannak amelyek mindkettőt. A kiolvasott adatokat számítógépre kell áttölteni, kiértékelni, és adathordozóra lementeni. Az autó fedélzeti egységét 90 naponta kell letölteni. Itt célszerű 3 havonta elvégezni a letöltést, akkor nem hibázhatunk nagyot.

A fedélzeti egység letöltéséhez kell a "céges kártya" is. A képen a céges kártya a Company card. ( vezetői kártyával már azt gondolom minden kolléga találkozott) A tachográf letöltéséhez az indítókulcsot gyújtás állásba kell kapcsolni, a céges kártyát pedig be kell helyezni valamelyik szabad kártyaaknába.

Ha egy gk.vezető jár az autóval, akkor a 2. aknába. Ha 4kezes a járat, akkor az egyik vezetői kártyát ki kell venni, ( ki lehet venni mindkettőt), és annak a helyére kell a céges kártyát bedugni. Letöltés közben a vezetői kártya benne maradhat az 1-es aknában, de nem szükséges, hogy benne legyen. Ekkor a letöltő szerkezetet csatlakoztatni kell a tachográfhoz. A csatlakozó típustól függően vagy a két kártya kiadó gombja között, vagy a nyomtató aknában található. Ha már régen volt az autó letöltve, akkor a letöltés a Stoneridge esetén akár 1 órát is igénybe vehet!

Célszerű a letöltéseket nem a váltáskor elvégezni, hanem előtte 1-2 nappal, hogy ne a gépkocsivezető szabadidejéből menjen el ez az idő. A letöltés végét általában a sárga led villogásának megszűnése, és zöldre váltása jelzi. De ez a letöltő kulcstól is függ.

Aki letöltésre vállalkozik, mindenképpen tanulmányozza át a tachográf, és a letöltő kezelési utasítását is, mert egyes típusoknál a letöltés végén nem elegendő csak kihúzni a letöltőt, és kivenni a céges kártyát, hanem a tachográf kérdéseire jól kell válaszolni.

Itt szeretnék eloszlatni egy tévedést:  Az autót vezetni csak a vezetői kártyával szabad! A céges kártya többek között a kiolvasásra való, a szerviz kártya a tachográf beállítására, kalibrálására, javítására, az ellenőri kártya pedig ellenőrzésre szolgál!

A letöltött adatokkal sok fontos teendője van, a vállalkozásnak Például összehasonlítják a kártya és fedélzeti egység adatait, elemzik azokat a vezetési és pihenőidők megfelelősége szempontjából, munkaügyi megfelelőség szerint is. Ezekből az adatokból készítik el a jegyzőkönyveket is a "vétkeinkről" (vezetési, és pihenőidő szabályok megsértése).

Vigyázat! A közlekedési hatóság a telephelyen is büntethet 1 évig visszamenőleg, ha a telephelyi ellenőrzés során derül fény a szabálytalanságra, és a cég, vagy másik hatóság még nem szankcionálta azt! Az adatokat a telephelyen legalább 1 évig meg kell őrizni. 2014. 12.12-i friss tapasztalat: A BAG ellenőre ma büntette meg a céget, mert a fedélzeti egység az elmúlt 3 hónapban nem volt letöltve. Az eredmény: 430,- € büntetés!

Kis András / 2013.05.24.