Visszaírás a vezetői kártyára

A 165/2014/EK rendelet egyértelművé tette, hogy a vezetői kártyára mikor, és mit kell visszaírni.  „A tagállamok nem írhatják elő a járművezetők számára annak követelményét, hogy dokumentálják a jármű elhagyása során végzett tevékenységeiket.” (34. cikk 3. bekezdés)  Tehát, nem azt kell dokumentálni, hogy konkrétan mit végeztél, hanem csak azt, hogy az 561 rendelet szempontjából pihentél, készenlétben voltál, vagy egyéb munkát végeztél. Értelem szerűen a vezetés nem tartozik ide, mert annak rajta kell lennie a kártyádon, vagy a korongon. 

Tachográf típustól függően változó, hogy hány tevékenységet és mennyi időre visszamenőleg lehet visszaírni. Van, amelyik csak 24 órát enged, és van, amelyik az utolsó kártyakivételig enged visszaírni, viszont csak maximum 16 eseményt.

Abban az esetben, ha az utolsó kártyakivétel és a mostani kártya behelyezés között pihenőt töltöttél, nem bonyolult a feladat: csak egy tevékenység volt, mégpedig pihenő. Bonyolultabb  helyzet, ha nem csak pihenőd volt, hanem más tevékenységek is, illetve tovább bonyolódik a helyzet, ha korongos autót is vezettél. Erre azt tudom javasolni, hogy a vezetést a korongokkal tudod dokumentálni, a többi időre pedig írjatok tevékenység igazoló lapot, tevékenységenként egyet! Nem tilos, csak nem kötelező!

A visszaírás alap esete, amikor heti pihenődet töltötted: Pl. pénteken délután 18:00-kor végeztél a munkáddal. Tachográf ágyon, majd kiveszed a fedélzeti egységből, és haza mégy pihenőre. Hétfőn reggel 6:00-kor berakod a kártyát. Beolvasás után kiírja, dátum és helyi idő szerint az utolsó kártyakivétel idejét, kb. 4 másodpercre majd a tachográf „megkérdezi”, hogy készítesz-e kézi adatbevitelt? A 165/2014/EK rendelet szerint itt most a pihenő, készenlét és egyéb munka kézi bevitele kötelező!  Tehát az „igen” opciót választjuk. (Tevékenység igazoló lapot csak a betegállományról, és az éves szabadságról kell kiállítani, mivel a többi tevékenységet kézi adatbevitellel tudjuk rögzíteni. Ha beteg voltál, vagy éves szabadságodat töltötted, akkor a nem opciót válaszd!)

A kijelző alsó sorának elején ki kell választani a megfelelő piktogramot, (esetünkben az ágyat) a felfelé nyíl többszöri benyomásával.

Az alsó dátum valamint az óra, perc változtatható a le-föl nyíllal. A visszaírást nem összevissza kell bevinni, hanem időrendi sorrendben. Célszerű egy papírlapra időrendi sorrendbe fölírni a tevékenységeket, nehogy eltévesszük. Összesen 16 tevékenységet lehet rögzíteni a kártya kivét és a visszarakás közötti időszakra. A példa szerint itt nincs más teendőnk, mint a tevékenységet ágyra tenni, és „leokézni”, hogy pihenőn voltunk a két időpont között. Az utólagos rögzítések akkor érnek véget, amikor eljutunk a kártya behelyezés időpontjához. Ezt követően a tachográf újra rá fog kérdezni, hogy műszak vége? Most kell igennel válaszolni.

A kézi adatbevitel végén ismét egy kérdés, hogy elfogadja a bevitelt?  Ha jó a bevitel, akkor OK, ha nem, akkor még javíthatsz. Az OK megnyomása  után viszont már nem tudsz javítani!

Arra is felhívom a figyelmet, hogy a kártya berakása után, ha nem kezdjük meg a kézi bevitelt, kisvártatva már erre nem lesz lehetőségünk, később sem tudunk arra az időszakra kézi adatbevitelt tenni. Ha elmulasztottuk, akkor tev.ig. lappal még tudjuk orvosolni a hibát. 

Példánk szerint 60 óra egybefüggő pihenő fog a tachográfban látszani. Itt jegyzem meg, hogy ha a telephelyről megyünk haza a lakásunkra, azt a pihenőnkből megtehetjük, de ha valahol máshol hagyjuk a kamiont, akkor a kamion és a telephely közti utunk egyéb munka, vagy készenlét, a körülményektől függően.

A visszaírás mikéntjét a tachográf kezelési könyvében is megtalálhatjuk.

Ha nem csak pihenőt töltöttünk a vezetői kártya kivétele és visszahelyezése között, akkor a tevékenységeket sorban, a kivételtől kezdve a visszahelyezésig kell percnyi pontossággal visszaírni. Arra ügyeljünk, hogy vezetés után szabályosan legyen meg a heti pihenőnk (45 óra) illetve ha kell visszapótolnunk, akkor az is. Egyéb munkát is csak akkor végezhetünk, ha már teljesítettük a kötelező pihenőnket, visszapótlást is. Ha teher gépkocsivezetőnek volt 66, buszosnak 90 óra egybefüggő pihenője, akkor biztosan teljesítette az előírásokat.

Kis András / 2016.07.23.