DIGITÁLIS tachográfok kezelése I.

Kicsi gyermekeimnek szoktam mondani: Ha egy új műszaki eszközt vesztek kézbe, célszerű elolvasni a kezelési útmutatót! Abból sok kérdésre megvan a válasz, sőt sok kérdés eleve föl sem merül!

Az alábbi linkeken letölthető, elolvasható néhány készülék leírása. Az az igazság, hogy a kezelésük nagyon hasonló, szinte csak a gombok elhelyezkedése, formája más.

Most pedig leírom, hogy én hogyan csináltam : Magyarországon személyautómmal elmegyek a telephelyre. Ott megkapom a tevékenység igazoló lapot, ismertebb nevén a szabis papírt. A céges VITO-val elautózunk a váltás helyére. Ez készenlét, vagy egyéb munka, Attól függ, hogy kell-e vezetnem. A kamionhoz érve bedugom a vezetői kártyámat az 1. helyre.

Megkérdezi, hogy kezdő ország: ekkor leokézom, hogy pl. Németország. Kézi adatbevitellel beírom, hogy az elmúlt 10 óra készenlét volt, a kártya kivételtől pedig pihenő a készenlét kezdetéig. Következik minimum 9 óra pihenő! Esetleg 11, ha a munka engedi. Ha a holland főnököm pisztolyt fogna rám, sem indulnék el hamarabb, mint 9 óra!

Reggel átkapcsolok kalapácsra, kezdő ország D. Van, aki azt írja, hogy EU, de én az országok híve vagyok. 5-10 perc kalapácson: ez az elindulás előtti ellenőrzés ideje. Gumik, világítás, fék, pótkocsi kapcsoló szerkezet, stb Ekkor főzöm a kávét is. Majd elindulok. A vezetést autómatikusan vezetésnek húzza, de a készenlétet, egyéb munkát, pihenőt tipustól függően nekünk kell nyomkodni, vagy automatikusan ágyra, vagy kalapácsra vált.

Volt egy széria MAN a HUNCARGOnál, amik kicsit szívatósak voltak: Ha ágyon volt a tacho, és ráadtad a gyújtást, pl. hogy ellenőrizd az akkumulátorfeszültségét, átugrott kalapácsra. Ha nem voltál elég gyors, hogy visszanyomd ágyra, akkor annyi lett a 45 órás pihenődnek! Erre az a megoldás, hogy át kell programoztatni a szoftvert egy szakszervízben, és a probléma megszűnik.

Ha rakodok, akkor kalapács, meg a vámoláskor is! ha elkezd villogni egy felirat, hogy még 15 percet vezethet, semmi baj! Gyorsan kell keresni egy parkolóhelyet, és kivenni a 45 perc megszakítást. Ez alatt az idő alatt semmi mást nem szabad csinálni, csak regenerálódni. ( az 561-es rendelet szerint. ) majd ismét vezetés, amíg el nem fogy az idő, vagy oda nem érek, ahová terveztem.

Sokan mondják, hogy a "Francia rendőr jobban szereti az 1 órát" Ez lehet, hogy így van. Az igazat megvallva én is jobban szeretem, de ha egy egész órát állnék, nem biztos, hogy eljutnék oda, ahová el kell jutni! Márpedig az árunak időben meg kell érkeznie! Ez az 1 órás dolog igaz lehetett a korongos időkben, mert azt jobban lehet látni, mint a 45 percet.

De manapság a Göndörmária is laptopot használ, és csak arra kíváncsi, hogy lát-e piros vonalat a leolvasáskor, vagy sem! Ha nincs piros vonal, akkor jó utat kíván, ha van, akkor pénzt kér!

Megérkezéskor ágy, és célország: F ( például) következik 9-11 óra pihenő, majd kezdődik elölről. Csak most a kezdő ország ugye F lesz. 4 hétig, amíg tart a turnusom, nem veszem ki a kártyát, mert csak én használom az autót. Nem is kell kivenni, hiszen így biztosan el tudok számolni minden percemmel! A 2. vezetőnek folyamatosan készenlétet húz. Éjszakára átkapcsolom azt is ágyra, és reggel, amikor az 1. kalapácsra teszem, a 2. átkapcsolom készenlétre. Így folyamatosan látom, hogy hol tartok a munkaidőmmel! Ez a funkció viszont azokon az autókon nem működik, amelyek a motor leállításakor ágyra kapcsolnak, mert a 2. vezetőt is ágyra kapcsolják.

Tevékenység bevitele :

Kis András