Útdíj fizetés Európa országaiban , ha kamionnal közlekedsz

A gépkocsivezetők és fuvarozó vállalkozók szerint is egy roppant kellemetlen dolog, hogy Európa legtöbb országában útdíjat kell fizetni. A fuvarozóknak azért, mert ők adják rá a pénzt, a gépkocsivezetőknek pedig azért, mert mi felelünk azért, hogy az adott ország előírásainak megfelelően legyen az útdíj megfizetve. 

Az útdíj fizetés nem egységes még az UNIÓ országaiban sem.

Nem akarjuk e cikk terjedelmét túlságosan nagyra duzzasztani, ezért csak a tehergépkocsikra vonatkozó előírásokkal kívánunk foglalkozni. Ettől némileg eltérnek a buszos szabályok, a furgonosokra pedig a legtöbb országban a személygépkocsikra vonatkozó klauzulák érvényesek. A felsorolás nem teljes, mert csak azokról az országokról írtunk, amelyekről van személyes tapasztalatunk.

Van néhány ország, ahol nem kell útdíjat fizetni (kevés ilyen ország van), néhány országban időalapú matricás rendszer van, és sok országban a megtett úttal arányos díjat kell fizetni. Ez sem túl egyszerű, mert van, ahol fizetőkapuknál kell leróni az útdíjat, van, ahol egy fedélzeti mikrohullámú készülék segítségével fizetünk, amikor áthaladunk egy kapu alatt, és van GPS technológián alapuló rendszer is.

Ausztriago-box-hasznalatarol 

Belgium: utdijfizetes-belgiumban

Bulgária: Bulgáriában matricás rendszer van. A határállomásokon, és nagyobb benzinkutakon  lehet megvenni a matricát, de fontos, hogy megőrizzük a vásárlási bizonylatot, mert útközben, illetve Bulgáriából kilépéskor is ellenőrizhetik, hogy van-e érvényes matricánk. A matricát a szélvédőre ki kell ragasztani. Egy napra 21,- leva (11,-€ K1 kategóriára) egy hétre 67,- leva. Minden úton kötelező a matrica, nem csak az autópályákon. A dunai hidakon való átkelésért külön kell fizetni. Vidin-Calafat híd 37,-€ . Infó: http://www.vs12-17.com/

Csehország: Csehországban az ausztriai rendszerhez hasonló fizetőkapu+box rendszer van. Az autópályákon, és gyorsforgalmi utakon kell fizetni. Aki ezeket nem veszi igénybe, akár a premyd készülék nélkül is közlekedhet az országban. A készülékeket a határállomásokon tudjuk beszerezni tankoló kártya, vagy bankkártya, esetleg készpénz segítségével. Kérhetjük feltöltős, vagy utólag fizetős megoldással is. Infó: http://www.mytocz.eu/hu/

Dánia: Dániában az eurovignette rendszer működik. Az országba belépés előtt kell megvenni a napi, heti, havi esetleg éves jegyet. Benzinkutakon megvehetjük tankoló kártyával, bankkártyával, esetleg készpénzzel, de az irodából, vagy a kamionból interneten is megvásárolható. Részletes információk egy korábbi cikkünkben: benelux-napijegy-vasarlas

Hidakon, kompokon (Dániában van belőlük bőven!) átkelésenként kell fizetni. Általában elfogadják a bankkártyákat és a tankoló kártyákat is a készpénzen kívül.

Egyesült Királyság: A szigetországban bevezették az elektronikus útdíjfizetést, amely az eurovignette rendszerhez hasonlóan működik. Interneten az irodából, és a kamionból is lehet rendezni az anyagiakat, illetve a kontinensről a szigetre tartó hajókon is fizethetjük egy számítógép segítségével, amely a gépkocsivezetők részére fenntartott étterem bejáratánál található. Mellette van egy másik gép is, amelyen a dartfordi híd díját fizethetjük, ha a cég nem regisztrálta még az autót a rendszerben. A dartfordi hídnál már elbontották a fizetőkapukat, és kamerákat szereltek fel, amelyekkel ellenőrzik, hogy az autóra ki van-e fizetve a hídpénz. Ha nincs előre kifizetve, még nem kell kétségbe esni, mert utólag is fizethető pótdíj nélkül, ha az átkelés napján éjfélig kifizeted. Angliai útdíjfizetés a neten keresztül: https://www.gov.uk/hgv-levy 

Info magyarul: http://www.mkfe.hu/images/cikkek/dok/Hirek/dart-charge-guide-international.pdf  

Fizetés a neten keresztül:https://www.gov.uk/pay-dartford-crossing-charge 

Angliában az M6 TOLL autópálya használatáért külön is kell fizetni, hasonlóan, mint néhány híd használatáért. Itt fizetőkaput találunk.

Észtország: Egy üdítő kivétel! Jelenleg nem kell útdíjat fizetnünk, de várható, hogy 2018.01.01-től bevezetik az útdíjat.

Fehéroroszország: Fehéroroszországban az Osztrák GO-BOX-hoz hasonló rendszer működik. A díjköteles úthálózat használata előtt egy fedélzeti egységet (OBU) kell beszerezni. Ezért szükséges belépni a BelToll rendszerbe. A regisztrációt a BelToll Ügyfélszolgálati Pontokon vagy a BelToll honlapján lehet elvégezni. Néhány flotta kártya kibocsátó szintén biztosítja ügyfelei számára a regisztrációs szolgáltatást. Információk, regisztráció:  http://beltoll.by/index.php/en/ A BelToll rendszer a következő flotta kártyákat fogadja el:

  • Belorusneft
  • Berlio
  • E100
  • Eurowag
  • euroShell
  • DKV Euro Service
  • PEK "Belavtostrada"

Finnország: Finnországban jelenleg nem kell útdíjat fizetni. Természetesen vannak olyan hidak és kompok, amelyek használatáért fizetni kell. Ott találunk fizetőkapukat.

Franciaország: Franciaországban az autópályák és gyorsforgalmi utak jelentős részének használatáért fizetni kell. (vannak ingyenes szakaszok is) Célszerű beszerezni egy OBU-t valamelyik szolgáltatótól, mert gyorsítja a fizetőkapukon való áthaladást a kártyás vagy készpénzes fizetéshez képest. Mi azt javasoljuk, hogy olyan eszközt szerezz be, amelyikkel több országban is lehet fizetni az útdíjat. Van amelyik F, E, P országokban használható, de van olyan is, amelyikkel a felsoroltakon kívül Belgiumban is tudunk fizetni. Franciaországban használható a Liber-t BOX, és a TIS PL box is.

Görögország: Görögországban kapus rendszer van. Leginkább készpénzt fogadnak csak el. Kamionnal általában 8,20 € a tarifa a kapuknál, de ettől eltérő összeggel is találkoztunk már. Infó:

Hollandia: Hollandiában, Dániában, Luxembourgban, Svédországban az eurovignette rendszer működik. Infó: benelux-napijegy-vasarlas

Horvátország: Horvátországban fizetőkapuk vannak, ahol készpénzzel, kártyával, vagy ENC OBU-val fizethetünk. Ez utóbbi a leggyorsabb megoldás. Infó: http://hac.hr/hr/cestarina/enc/elektronicka-naplata-cestarine-enc-413

Lengyelország: Lengyelországban az autópályák üzemeltetése nem egy kézben van, ezért több rendszer is működik:  kombinálják az elektronikus fizetőkapukat és a „hagyományos” fizetőkapukat. Célszerű beszereznünk egy VIATOLL OBU-t, (viaBOX) amely az ausztriai rendszerhez hasonlóan működik. Viszont vannak szakaszok, ahol nem működik a fedélzeti eszköz, hanem a fizetőkapuknál kell fizetnünk, ahol készpénzt, bankkártyát, és néhány tankoló kártyát fogadnak el. Infó: http://www.viatoll.pl/

Lettország: Lettországban minden 3 tonna feletti megengedett össztömegű járműre autópályadíjat kell fizetni. Az útdíjfizetési kötelezettség mintegy 3.500 kilométernyi útra vonatkozik. Matricás rendszer működik. Napi, heti, havi vagy éves matricát vásárolhatunk a határállomásokon, és a nagyobb benzinkutakon. Ez egy virtuális matrica, nincs mit kiragasztani. A napi matrica nem naptári napra érvényes, hanem 24 órás intervallumra. 

Infó: https://www.lvvignette.eu/ A matrica megvásárolható az interneten is:  https://www.lvvignette.eu/#middle:cmd=booking

Liechtenstein: Liechtensteinben az útdíjfizetés teljesen megegyezik a svájci rendszerrel. Erről egy korábbi írásunkban lehet olvasni: http://www.kisaetr.hu/hir/utdij-fizetes-svajcban

Litvánia: Litvániában matricás rendszer van. Napi, heti, havi vagy éves matricát vásárolhatunk a határállomásokon, és a nagyobb benzinkutakon. Az A1-A18 jelű utak használatáért kell fizetni. A matrica 2 részből áll: A nagyobbikat ki kell ragasztani a szélvédő jobb alsó részére, miután ráírtuk a vontató, vagy teherautó rendszámát. A kisebbik az ellenőrző szelvény, amelyre szintén rá kell írni a rendszámot. Infó: http://lakd.lrv.lt/lt/keliu-mokesciai-ir-rinkliavos/naudotojo-mokestis

Luxemburg: Hollandiában, Dániában, Luxembourgban, Svédországban az eurovignette rendszer működik. Infó: http://www.kisaetr.hu/hir/benelux-napijegy-vasarlas

Magyarország: Magyarországon a HU-GO rendszerben kell az útdíjakat megfizetnünk. Minden 3,5 tonnánál nagyobb megengedett össztömegű tehergépkocsi után a megtett úttal arányos díjat kell fizetni, amely függ még a tengelyszámtól és a károsanyag kibocsájtástól is. Két lehetőség közül választhatunk: az egyik a „viszonylati jegy”, amelyeket pl. benzinkutakon tudunk megvásárolni. Ehhez nem kell semmilyen más eszköz, viszont az a hátránya, hogy mindig meg kell vásárolnunk, mielőtt díjköteles útra hajtanánk, és az előre kifizetett útról pl. baleset miatt sem térhetünk le másik díjköteles útra, mert akkor jogosulatlan úthasználatot követünk el. 

A másik a fedélzeti készülékkel történő közlekedés. Ebből is több féle létezik, több szolgáltató is kínálja őket. A cégnek leginkább megfelelőt kell kiválasztani, és ezzel már nincs az a veszély, hogy jogosulatlan úthasználatot követünk el, csak akkor, ha lemerül az előre feltöltött egyenleg.

Az útdíjfizetés bevezetése kapcsán módosították a KRESZ-t is. A módosítás lényege, hogy a nehéz tehergépkocsikat rákényszerítsék az autópályák, autóutak, főútvonalak használatára. ( ezek pont a fizetős utak) Infó: https://www.hu-go.hu/articles/category/aktulis

Németország: Németországban minden 7,5 tonna megengedett össztömeg feletti tehergépkocsinak kell autópályadíjat fizetni a Toll Collect rendszeren keresztül. Erről egy korábbi írásunkban lehet olvasni: http://www.kisaetr.hu/hir/toll-collect-nemet-autopalyadij-fizetes

Norvégia: Norvégiában kötelező az AutoPASS fedélzeti egység használata minden 3,5 tonna feletti kereskedelmi használatú jármű (tehergépkocsi és busz) esetén. 

Az AutoPASS Box készülékkel kényelmesen és egyszerűen fizethetjük az úthasználati díjakat Dániában, Svédországban és Norvégiában. Az euromatrica Dániában és Svédországban továbbra is érvényben marad. A szélvédőn elhelyezett AutoPASS fedélzeti egységgel minden útdíjköteles útszakasz rögzítésre és az ügyfélszámláról automatikusan levonásra kerül.

Ahhoz, hogy a készüléket érzékelni lehessen, mindig a fizetőkapuk, hidak és kompok automatikus sávjait kell használni Norvégiában, Dániában és Svédországban: Norvégiában az „AutoPASS” felirattal jelölt sávokat kell választani, Infó: http://www.autopass.no/en/visitors-payment

Olaszország: Olaszországban az autópálya díjakat fizetőkapuknál kell fizetnünk. 2 lehetőségünk van: Az egyik a VIAcard, amely egy bankkártyához hasonló kártya, amely segítségével a fizetőkapuknál tudunk fizetni. A VIAcard kártyát több autóhoz is használhatjuk. 

A másik megoldás a Telepass fedélzeti egységgel való fizetés. Ez egy mikrohullámon kommunikáló OBU, amely segítségével a fizetőkapun történő áthaladáskor egy rövid hangjelzéssel jelez, és már nyílik is a sorompó, szabad az út. Sokkal gyorsabb, mint a kártyás fizetés. A TELEPASS eszköz csak ahhoz az autóhoz használható, amelyikre regisztrálták. Ha valami hiba folytán nem működne sem a Telepass, sem a VIAcard, utólag is fizetheti a cég az útdíjat az alapján a „kutyanyelv” alapján, amit a fizetőkapunál nyomtat ki a terminál. Infó: https://www.telepass.com/en/truck

Oroszország: Oroszországban a 12 tonna megengedett össztömeg feletti gépkocsik esetében az egész országra kiterjedő (Platon)  úthasználati díj van érvényben. Lehet előzetesen megváltott jeggyel közlekedni, vagy go boxhoz hasonló fedélzeti egységgel. Infó: http://platon.ru/ru/

Portugália: A Portugál autópályákon fizetőkapus rendszer van. A Francia, vagy Belga boksz használható, ha ilyen kombinált eszköz van a kamionban.

Románia: Matricás rendszer, és nem csak az autópályák használata fizetős! Van napi, heti, havi és éves matrica, amely az interneten is megvásárolható. Információ, matrica vásárlás: https://www.roviniete.ro/hu

San Marino: Riminiig az Olasz autópályákat használjuk, San Marinóban nincs külön útdíj.

Spanyolország: Spanyolországban fizetőkapus rendszer van. A spanyolországi autópályák (úgynevezett „autopistas”) használata minden jármű esetén díjköteles. A Francia vagy Belga box használható itt is, ha ilyen kombinált eszköz van a kamionban.

Svájc:  A svájci útdíjfizetésről egy korábbi írásunkban lehet olvasni: utdij-fizetes-svajcban

Svédország: Hollandiában, Dániában, Luxembourgban, Svédországban az eurovignette rendszer működik. Svédországban Stockholm és Göteborg térségében dugódíjat kell fizetni. Erre alkalmas a Norvégiában használatos AutoPASS OBU is.

Szerbia: Szerbiában fizetőkapus rendszer van. Az útdíjat fizethetjük Dínárban és €-ban is, de az eurós fizetéskor dínárban kapjuk a visszajárót. Működik a bankkártyás fizetés is. Infó: http://www.putevi-srbije.rs/index.php/en/price-list

Szlovákia: Szlovákiában egy Junoszty TV készülék nagyságú, GPS technológián alapuló OBU-val tudjuk az útdíjat fizetni (MYTO). A határállomásokon, vagy az azokhoz közeli benzinkutakon tudjuk a készüléket beszerezni, illetve a feltöltős készülékekre pénzt tölteni. A készülékér kauciót kérnek, amit csak készpénzben, vagy bankkártyával tudjuk fizetni. A feltöltésre már alkalmas a legtöbb tankoló kártya is. Információk: https://www.emyto.sk/hu/etoll/etc-system

Szlovénia: Szlovéniában a megtett úttal arányosan, fizetőkapuknál kell az útdíjat fizetni az autópályákon, és a Karawanken-alagút használata esetén. Az útdíjat DARS kártyával tudjuk fizetni, amelyet az interneten tudjuk beszerezni a DARS ügyfélszolgálattól, vagy személyesen a LOPATA pihenőben lévő irodában, (koordináta: É46.261252, K15.221370) vagy Ljubljanában a DARS központban (DARS d.d., Cestninski center, Grič 54, 1000 Ljubljana koordináta: É 46.060326, K14.450431)

Az EURO 3-nál jobb emissziójú autókat érdemes a két iroda valamelyikében regisztrálni, mert akkor már a kedvező díjbesorolásba kerül. Ha valamelyik fizetőkapunál váltunk DARS kártyát, akkor a drágább díjat kell fizetni mindaddig, amíg nem igazoljuk a kedvezőbb károsanyag kibocsájtást. Infó: https://www.dars.si/ ,   https://www.dars.si/PopAbc/

Vatikán: Rómáig az olaszországi autópályákat használhatjuk, a Vatikánban külön nem kell fizetni.

Kis András / Szabó Nelli / 2017.11.19.