A világot látni kell! Bajorország tündérkastélyai.

Szombaton Németországban az A7-es autópálya mentén az egyik faluban kellett volna rakodnunk. A rakodás meghiusult, mi pedig a legközelebbi benzinkútra mentünk, az Allgäuer Tor Ost-ra. Akkor már több, mint egy hete a fülkébe voltunk zárva a kellemetlen esős idő miatt, de a délutáni derült égbolt és napsütés kirándulásra ösztönzött bennünket. Sajnos a közelben semmiféle látnivaló nem akadt. De nem adtuk fel.

A benzinkúttól kb. 60 km-re található Németország legtöbbet fényképezett épülete, a Neuschwanstein kastély.

Már régóta szerettük volna megnézni ezt a nem mindennapi látványosságot. Úgy gondoltam most eljött az ideje! A bevált módszer nem jött be,  közvetlen busz és vonatközlekedés nincs abba az irányba.

Vasárnap a kávé, és reggelizés után elindultunk gyalog, a pálya másik oldalán lévő benzinkútra egy szervízúton. A benzinkút kihajtóján stoppoltunk. Az a tapasztalatunk, hogy a németek már nem segítőkészek, nem szívesen veszik fel a stopposokat, még a Kelet-németek sem. Ezért úgy döntöttünk, hogy maximum egy órát stoppolunk, és ha ez alatt nem vesznek fel, akkor nem kísérletezünk tovább. Az intervallum lejárta előtt pár perccel egy furgon állt meg.

A román furgonos kolléga elvitt bennünket az autópálya Füssen 139. kijáratig. Innen gyalog – kb. 6 km-t - mentünk be Füssen központjába a vasútállomáshoz, ahol taxiállomás és buszpályaudvar is van.

Innen indulnak buszok a kastélyokhoz: a 73-as és a 78-as járattal is utazhatunk, amelyek megállnak a kastélyok alatt, ahol sok a parkolóhely személyautóknak. Az ajándékboltok, és éttermek szinte egymást érik.

Itt található egy jegyiroda is, ahol a belépőjegyeket megválthatjuk a kastélyokba. Innen indulnak azok a buszok , amelyekkel eljuthatunk a kastélyokhoz, és a Marienebrückéhez (azaz, itt jobbra a képen. Onnét készültek a mi fotóink is) , ahonnan a legtöbben fényképezik a Disney fantáziáját is megmozgató kastélyt.

Neuschwanstein - tündérmesék palotája
A Csipkerózsika-kastélyként elhíresült palotát II. Ludwig bajor király zabolátlan fantáziájának köszönhetjük, aki a 19. század végén építtette álompalotáját. A kastély 1869 és 1886 között épült. Lajos rajongott a német mitológiáért, Wagner zenéjéért: a lelkesedés lélegzetelállító eredménye ez a tündérlak. A tökéletesen kidolgozott és megmunkált, fehéren csillogó épület a távolból olyan, mintha a fák tetején lebegne.
A „kacsalábon forgó” neuschwansteini kastélyt 1869-ben kezdték építeni. Az építkezés rengeteg pénzt emésztett fel, de ez Lajost a legkevésbé sem érdekelte.
A neuschwansteini kastély öt emeletét számtalan torony, csúcsos fiatorony és oszlop tagolja: az egész épület homokvárra emlékeztet. Homlokzatát Christian Jank az Udvari Színház díszlettervezője alakította ki, rengeteg festő és mesterember segítségével. Meseszerűségét annak is köszönheti, hogy terveit nem valódi épületek, hanem két Wagner-opera, a Lohengrin és a Tannhäuser színpadi díszlete ihlette.
Pompásan berendezett belső termeiben különböző építészeti stílusok keverednek: gótikus, román, bizánci. Ennek ellenére szó nincs ízléstelen kavalkádról. Sőt! A kastély minden egyes szeglete bámulatba ejtő.
Kevés olyan kastély van a világon, amibe annyi pompát zsúfoltak, mint ebbe a lovagvárba. Termek hosszú során át egyik ámulatból esünk a másikba. Gyönyörű stukkók, hatalmas terek, festett falak, elbűvölő porcelánok, káprázatosan faragott bútorok és arany, arany, arany mindenfelé.

A falakat díszítő pazar festmények egytől-egyigkülönféle színpadi történetek, legendák jeleneteit, szereplőit ábrázolják.
Lenyűgöző az énekesek terme is. A díszes ornamentikával és az állatöv jegyeivel ellátott kazettás mennyezet még csak a kezdet. A bronz kandeláberek és tartók 600 gyertyához elegendőek. Lajos saját tündérpalotáját kora legújabb technikai vívmányaival is felszerelte. Modern fűtési rendszert és elektromos világítást építtetett; konyhájában hideg-melegvíz folyt. Épült étellift is és az emeletek között telefon-összeköttetés működött.

Minden mese a valóságon alapul, és Disney is onnan merítette ötleteit a karakterekhez, a színhelyekhez, sőt még a filmek elejéről ismert logóhoz is. Disneyland megépítése előtt Walt Disney és felesége, Lillian európai körutazásra ment. Ezt a néhány napot Neuschwanstein kastélyában töltötte a pár, és ez vezetett Csipkerózsika későbbi várának megálmodásához.

Mi egy 78-as busszal érkeztünk az átszálló helyhez (3,- € volt a jegy), és egy oda-vissza járó busszal fölmentünk a Marienbrückéhez, ahonnan csodálatos kilátás nyílik a völgyre és a kastélyra. Hosszú sor kígyózott a híd előtt, kb. 15 perc alatt jutottunk el a „foto point”-hoz. A hegymenet 2-3 €, lefelé csak 1,-€ a viteldíj.

Miután lejöttünk a völgybe, megcsodáltuk a Hohenschwangau kastélyt (németül Schloss Hohenschwangau), amely nem annyira ismert, mint a Neuschwanstein kastély (németül: Schloss Neuschwanstein, magyarul Új Hattyúkő kastély), de érdemes azt is megnézni! A kastélyoktól kb. 2 km távolságra van egy Tegelbergbahn nevű drótkötélpálya, amely a Tegelberg nevű hegyre viszi fel az utasokat. A felvonó kabinjából is csodálatos a kilátás a tavakra, a kastélyra és a környező tájra.

Füssen Európa egyik legrégebbi kulturális városa nemzetközileg ismert nyaralóhely a németországi "Romantikus út" végén. Az Allgäu-i Alpok lábánál fekvő Füssent csodálatos hegycsúcsok, dombok és számos tó keretezi, a bámulatos szépségű környék, a város rendezett, tiszta. A Kelet-Allgäu régió kristálytiszta folyóival és tavaival, valamint gyönyörű erdőivel és váraival egyedülálló természeti kincsnek számít, gyógyfürdőinek köszönhetően pedig pihenés céljából is tökéletes. A "lüktető szív" - így lehetne leginkább jellemezni Füssen óvárosát - középkori sikátorai, nyeregtetős házai, a barokk templomok és a régi városfal sokat elárul a több mint 700 éves település múltjáról. Füssen

Az óváros felett magasodó vár különlegességei az udvarhomlokzatok, a St. Vitus-kápolna és az óratorony, ám érdemes ellátogatni az újonnan parkosított kertbe is, ahol gyógy-és fűszernövényeket termesztenek. A 8. században alapított Szent Mang-kolostor betekintést enged a középkor izgalmas világába, valamint csodálatos lant- és hegedűgyűjteménnyel büszkélkedhet, emlékeztetve arra, hogy a 16. században itt alapították az első európai hangszercéhet.

A Városi Múzeum az egykori bencés apátság déli szárnyában található, kiemelt látnivalói közé tartoznak a pompásan díszített barokk szalonok, a könyvtár és a Szent Anna-kápolna a füsseni festő, Jakob Hiebeler Haláltáncával (forrás: life.hu)

Sajnos információs tábla csak elvétve akad. Nyilvános WC-t a vasútállomás mellett találunk. Sok étterem, kávézó várja a turistákat, pizza és kebab is kapható több helyen.

Augusztusban főleg hétvégén nagyon nagy a tömeg ezen a kirándulóhelyen, tehát aki teheti, ne a főszezont válassza. Természetesen a kamionosok nem tudnak válogatni, akkor kell megnézni a nevezetességeket, amikor arra járunk. A visszautazásunk már nem volt annyira viszontagságos, mint a reggeli odaút: egy 73-as busszal visszamentünk a vasútállomásra.

Sétáltunk egyet Füssen óvárosában, majd egy 71-es busszal az A7 autópálya és B310-es út csomópontjáig utaztunk, és innen stoppoltunk vissza a benzinkútra. Most nagyobb szerencsénk volt, mert 5 perc stoppolás után  felvett bennünket egy VW furgonos, és visszajutottunk a kamionhoz. Füssenben a Kemptener strassén van egy LIDL áruház, amely mellett kamionnal is lehet parkolni. Ha legközelebb a közelben kell rakodnunk, nem kell stoppolnunk, hanem innen tudjuk a kastélyok és a környék felfedezését folytatni. Akad még bőven látnivaló....

Több képet a kirándulásról itt találtok: http://www.kisaetr.hu/kepgaleria

Kis András  / Fotók: Szabó Nelli / 2017.08.14.