Egyperces szabály

A tachográfok beszerelésére, üzemeltetésére    vonatkozott a 3821/85/EGK szabályozás. Ezt fölváltotta a  1266/2009/EU RENDELETE (2009. december 16.).a közúti közlekedésben használt menetíró készülékekről szóló 3821/85/EGK tanácsi rendeletnek a műszaki fejlődésre figyelemmel történő tízedik kiigazításáról. A rendelet  itt olvasható: http://eur-lex.europa.eu/PDF. Vagy letölthető a csatolt PDF formátumban,
A 1266/2009-es európai szabályozás bevezetésével életbe lépett az „egyperces szabály”. Ennek értelmében a digitális tachográf eltérő módon kerekíti a vezetési és pihenési időket. Az új időrögzítési rendszer számos gyakorlati előnnyel rendelkezik.

Gyakorlati értelemben az új időrögzítési módszer máshogy kerekíti az időket: egy teljes perc csak akkor számít vezetési időnek, ha abban az egy percben a vezetés a leghosszabb ideig tartó folyamatos tevékenység. Ha a pihenési idő egy perce alatt a vezető több mint 29 másodpercig nem mozdítja meg a járművet és a következő egy perc is pihenési időként rögzítődik, de  akkor is megszakad  rögzített pihenési idő. Tehát ha a vezető mozogni szeretne a járművel a pihenési idő alatt, akkor erre pontosan 29 másodperc áll rendelkezésére, ami nem fog látszani a digitális tachográf kártyán, DE látszani fog a tachográf memóriájában. Tehát, ha a rendőr vagy más ellenőrző hatóság a tachográf memóriáját letölti, vagy a sebesség diagrammot kinyomtatja, ott egyértelműen látszani  fog mindenféle mozgás, bemozdulás! Ez gyakorlatilag a pihenő megszakadását, érvénytelenítését jelenti, tehát büntetést vonhat maga után.

Ezt a funkciót azonban csak az új tachográfok tudják. A gyűjtőzéssel, és terítőjáratokkal közlekedő vállalkozásoknak érdemes elgondolkodni azon, hogy kicseréljék-e a régi tachográfokat az újabbra!
Kíváncsiságból teszteltem az új tachográfot! Az történt, hogy kb 2,5 órát álltam már, amikor át kellett akasztanom egy másik pótkocsira. Gondoltam, itt a nagyszerű alkalom egy tesztre! Ha nem lesz eredményes, akkor sincsen semmi baj!
Pótkocsi befékez, szétakaszt, kiálltam alóla, majd a tevékenységi kapcsolóval  ágyra kapcsoltam, és vártam 1 percet. Most átálltam a másik pótkocsi elé, ami kb. 20 másodperc mozgás volt, itt ismét "ágy", és vártam 1 percet. Következett az összecsattintás, és ismét "ágy".
A tachográf kijelzője folyamatos pihenőt jelzett! Mikor a 3 óra egybefüggő pihenő összejött, próba képpen csináltam egy napi nyomtatást. Tetszett a szalag: azt mutatta, hogy az átakasztás ellenére meg van a 3 óra 1 perc egybefüggő pihenőm!

Ennek ellenére nem javaslom a módszer használatát, a gyakorlat azt mutatja, hogy egyre több ellenőr nézi meg a sebbesség diagrammot, ami egyértelműen mutatja, hogy mozgás történt.

Kis András /2013.01.17. módosítva 2015.12.19.

Csatolmányok: