Hogyan lehetsz kamionos?

Gyakran teszik fel nekem a címben szereplő kérdést, ezért megpróbálom összefoglalni az erre adandó választ. Sajnos a hivatásunk nem lett szakmásítva mégis inkább a Nemzetközi gépkocsivezető megnevezést használnám a kamionos helyett.  Sajnos egyre több embertől hallom, hogy azért lesz vagy szeretne kamionos lenni, mert azok jól keresnek .... Minden relatív, de valóban többet keresünk, mint az Magyarországon általános, de aki csak a pénzért végzi ezt a munkát annak szenvedés lesz.

"Nem lehet minden jogosítvánnyal rendelkező ember kamionos. A gépkocsiját ügyesen, jó érzékkel vezető ember még nem biztos, hogy alkalmas kamionosnak.A nemzetközi gépjárművezetőnek általában nagy értékű, nagy méretű gépjárművel, nagy tömegű árut kell elfuvaroznia nagy távolságra. Eközben távol van mindattól, amit és akit ismer. Idegen , sokszor ellenséges környezetben kell megfelelnie. Munkája során eltérő közlekedési, fuvarjogi, vám és pénzügyi és sok más szabályokat, törvényeket kell ismernie. Közben szokatlan domborzati és éghajlati, meterológiai körülmények között halad." Az előírt jogosítványok és szaktanfolyamokon túl fontosnak tartok néhány képességet, mint pl. monotónia tűrés, jó tájékozódás, helyzetfelismerés képessége, előrelátás, nagyfokú alkalmazkodóképesség, türelem. Szükséges 1-2 idegennyelv ismerete is. A felsorolás közel sem teljes...

Javaslom, hogy mielőtt pénzt, időt, energiát fektetne bele valaki az új szakma megszerzésébe keressen egy ismerőst, aki mellé beülhet 1-2 hétre a kamionba , ott lesz alkalma megismerni ennek a munkának néhány jellemzőjét. Olvasson utánna, érdeklődjön tapasztaltabb kollégáktól.

Korábbi cikksorozatom: Kezdő kamionosok figyelmébe  címmel itt olvasható a honlapon.

A következő szakirodalmat ajánlom: Nemzetközi árufuvarozók és autóbusz-vezetők tankönyve

Szerző: Farkas Gábor, Martonyi János, Nagyjános Miklós
Szerkesztő: Keller Ervin
Lektor: Dr. Kovács István, Virágh Sándor,
Kiadta: Közlekedési Főfelügyelet  (Budapest) ,
 

 


Foglalkozások Egységes Osztályozási Rendszere (FEOR–08) szerint:

8417 Tehergépkocsi-vezető, kamionsofőr

Benzin vagy dízel üzemű járműveket vezet áruszállítási céllal bel- és külföldi útvonalakon.

Feladatai:        

  • a mindenkori KRESZ-nek, valamint a biztonsági előírásoknak és utasításoknak megfelelően a gépjármű vezetése;
  • tehergépkocsi rendeltetési helyre történő vezetése, a rakomány károsodásmentes szállítása;
  • rakodási feladat irányítása, a rakomány átadása, illetve átvétele, a tehergépkocsira felszerelt csörlő vagy emelő működtetése;
  • adminisztrációs feladatok ellátása, útinapló vezetése, díjszámfejtés, pénzkezelés és elszámolás;
  • a gépjárművek műszaki állapotának ellenőrzése, a gépjármű működési zavarainak, hibáinak meghatározása, behatárolása, a kisebb hibák javítása, a gépjármű rendszeres ápolása.

Jellemző munkakörök: Árufuvarozó (gépkocsivezető), Áruszállító (gépkocsivezető), Áruterítő gépkocsivezető, Autómentő, Bútorszállító fuvarozó, Dömpervezető, Kamionvezető, Mobilkönyvtár járművezetője, Teherfuvarozó, Trélervezető


A Nemzetközi gépkocsivezetőnek az alábbi végzettségekkel kell rendelkezni: 

  • "B", "C", "C+E" kategóriás jogosítvány,
  • PÁV II. vagy I., 
  • GKI,
  • ADR,
  • szükséges a digitális tachográf kártya 
  • útlevél,
  • sok esetben erkölcsi bizonyítvány (DIDb kártya)
  • egészségügyi könyv (hűtős, csomagolatlan élelmiszer  fuvarozáshoz)

 

A jogosítvány megszerzésének:   Életkori feltételek:
 

KATEGÓRIA
 
A1
 
A*
B
B + E
C
C + E
jelentkezés:
 
15.5 év
 
24 év
16.5 év
18 év
21 év
21 év
KRESZ vizsga:
 
15év 9hó
 
 
16év 9hó
 
 
 
gyakorlati vizsga:
 
16 év
 
 
17 év
 
 
 
 
                                                                 Csatoltan, letölthető formátumban  a cikk alatt a  Mivel mit lehet vezetni!

"C" kategóriás tanfolyamra való felvétel feltételei: 

  • Előírt életkor betöltése: minimum 21. életév
  • Jelentkezési lap közbiztonsági kérdéseinek való megfelelés
  • min 8 általános iskolai végzettség igazolása
  • Érvényes B kategóriás vezetői engedély vagy Vizsgaigazolás
Vizsgára bocsátás feltételei:
  • A tanfolyamra való felvétel feltételeinek teljesítése
  • Az elméleti, majd a gyakorlati oktatás kötelező óraszámainak teljesítése
  • A meglévő B kategóriás vezetői engedély vagy Vizsgaigazolás
  • A gyakorlati vizsgára bocsátás feltétele a betöltött 21. életév.
  • A szolgáltatás ellenértékeként befizetett tandíjrészlet
Az elméleti tanfolyamról:
  • Célja a sikeres Kresz, Műszaki ismeretek, Munkavédelem tárgyak elméleti vizsgára történő felkészítés. Műszaki ismeretek tárgyból felmentést kaphat a szakirányú végzettségű jelentkező ( autószerelő, gépészmérnök, stb. )
  • A tanfolyam minimum 20 előadásból (összesen 80 tanóra) áll.
  • Ebből 12 óra Kresz, 4 óra vezetéselmélet, 36 óra szerkezeti ismeretek, 8 óra munkavédelem és 20 óra biztonsági üzemltetés foglalkozás
  • Az elméleti oktatás multimédiás formában történik. A tanuláshoz szükséges segédanyagot iskolánk ingyen biztosítja a jelentkezők számára.
  • A foglalkozási napok a jelentkezők igénye alapján kerül kijelölésre.

A gyakorlati tanfolyamról

  • A sikeres elméleti vizsga után a gyakorlati oktatónál folytatja tanulmányait
  • Ez minimum 30 óra gyakorlati oktatást jelent, mely a következő módon alakul:
  • 6 óra vezetés a rutin vezetés
  • 15 óra vezetés a forgalmi vezetés
  • 4 óra országúti vezetés
  • 2 óra hegyvidéki vezetés
  • 2 óra éjszakai vezetés
  • 1 óra vizsga

"C+E" kategóriás tanfolyamra való felvétel feltételei: 

  • Előírt életkor betöltése: minimum 21. életév
  • Jelentkezési lap közbiztonsági kérdéseinek való megfelelés
  • min 8 általános iskolai végzettség igazolása
  • Érvényes C kategóriás vezetői engedély vagy Vizsgaigazolás                                                 
Vizsgára bocsátás feltételei:
  • A tanfolyamra való felvétel feltételeinek teljesítése
  • Az elméleti, majd a gyakorlati oktatás kötelező óraszámainak teljesítése
  • A meglévő C kategóriás vezetői engedély vagy    Vizsgaigazolás
  • A gyakorlati vizsgára bocsátás feltétele a betöltött 21. életév.
  • A szolgáltatás ellenértékeként befizetett tandíjrészlet

    Az elméleti tanfolyamról:

  • Célja a sikeres Kresz, Műszaki ismeretek, Munkavédelem tárgyak elméleti vizsgára történő felkészítés. Műszaki ismeretek tárgyból felmentést kaphat a szakirányú végzettségű jelentkező ( autószerelő, gépészmérnök, stb. )
  • A tanfolyam minimum 20 előadásból (összesen 80 tanóra) áll.
  • Ebből 12 óra Kresz, 4 óra vezetéselmélet, 36 óra szerkezeti ismeretek, 8 óra munkavédelem és 20 óra biztonsági üzemltetés foglalkozás
  • Az elméleti oktatás multimédiás formában történik. A tanuláshoz szükséges segédanyagot iskolánk ingyen biztosítja a jelentkezők számára.
  • A foglalkozási napok a jelentkezők igénye alapján kerül kijelölésre.

          A gyakorlati tanfolyamról:

  • A sikeres elméleti vizsga után a gyakorlati oktatónál folytatja tanulmányait
  • Ez minimum 30 óra gyakorlati oktatást jelent, mely a következő módon alakul:
  • 6 óra vezetés a rutin vezetés
  • 4 óra vezetés a forgalmi vezetés
  • 2 óra országúti vezetés
  • 2 óra hegyvidéki vezetés
  • 1 óra vizsga
 

 

Szaktanfolyamok

GKI-tanfolyam

Az Európai Unió közúti biztonsági irányelveit követve Magyarországon a hivatásos autóbuszvezetőknek 2008. szeptember 9-ét követően, a hivatásos tehergépkocsi-vezetőknek 2009. szeptember 9-ét követően a közúti közlekedési szolgáltatói tevékenységük végzéséhez meg kell szerezniük a Gépjárművezetői Képesítési Igazolványt, amivel a biztonságos gépjárművezetéshez szükséges ismereteik és képességeik megszerzését igazolják. Ez azt is jelenti, hogy a nemzetközi vagy belföldi szolgáltatói igazolványt a GKI igazolvány váltja fel.
Aki eddig még nem rendelkezett személyszállítói vagy árufuvarozói szolgáltatói igazolvánnnyal, annak alapképzettséget kell szereznie, annak viszont, aki a már létező szolgáltatói igazolványát akarja megújíttatni, annak továbbképzésen kell részt vennie és sikeres vizsgát tennie.

A GKI igazolvány megszerzéséhez a friss jogosítvánnyal rendelkezőknek és akiknek még nem volt szolgáltatói igazolványuk, azoknak alapképzettséget, a szolgáltatói igazolványuk megújítását igénylőknek továbbképzettséget kell szerezniük.

Nem kell sem alap-, sem továbbképzésen részt venniük az alábbi járművek vezetőinek:

  • amelyek engedélyezett legnagyobb sebessége nem haladja meg a 45 km/h-t;
  • bamelyek a fegyveres erők, a polgári védelem, a tűzoltóság és a közrend fenntartásáért felelős erők használatában vagy ellenőrzése alatt állnak;
  • amelyek műszaki fejlesztési, javítási vagy karbantartási célból forgalombiztonsági vizsgálat alatt állnak, vagy új, vagy felújított járművek és még nem kerültek használatba;
  • amelyeket szükséghelyzetben használnak vagy mentési akcióra jelöltek ki;
  • amelyeket járművezetési oktatás során használnak;
  • amelyek nem kereskedelmi célú személy- és áruszállításra használt, csupán személyes használatban lévő járművek;
  • amelyek a gépkocsivezető munkája során használandó anyagot vagy felszerelést szállítanak, feltéve, hogy e járművek vezetése nem tartozik a gépjárművezető elsődleges feladatához

GKI-alapképzettség tehergépkocsi-vezetőknek

Akik eddig még nem rendelkeztek árufuvarozói szolgáltatói igazolvánnyal, azoknak alapképesítést adó vizsgát kell letenniük: A friss (2009. szeptember 9. után kiállított) tehergépkocsi-vezetői jogosítvánnyal rendelkező tehergépkocsi-vezetők a szolgáltatói tevékenységet, vagyis a hivatásos tehergépkocsi-vezetői munkát csak a szakmai alapképzettséget igazoló GKI igazolvánnyal végezhetik. Az igazolvány megszerzéséhez a Nemzeti Közlekedési Hatóság Központi Hivatala által szervezett elméleti és gyakorlati vizsgát kell sikeresen elvégezniük.
Az elméleti vizsgán három témakör ismeretanyagát kérik számon: 1. A biztonsági szabályokon alapuló ésszerű vezetés; 2. Előírások alkalmazása; 3. Egészségügyi, közúti közlekedési és környezeti biztonság. A gyakorlati vizsgán a jelöltek valós közlekedési helyzetben és járműveken adnak számot megszerzett biztonságtechnikai készségeikről.

A három témakör tananyaga a Transport Média által kiadott GKI-tankönyvekből sajátítható el.

 

 

 

Teherautóvezetés
– európai szinten I.

A biztonsági szabályokon
alapuló járművezetés

Teherautóvezetés
– európai szinten II.

Előírások alkalmazása
 

Teherautóvezetés
– európai szinten III.

Egészségvédelem, közlekedési
és környezeti biztonság

Tantárgyak :
Elmélet

  • A biztonsági szabályokon alapuló ésszerű vezetés  10 óra- tesztvizsga
  • Előírások alkalmazása 10 óra - tesztvizsga
  • Egészségügyi, közúti közlekedési és környezeti biztonság, szerviz, logisztika 10 óra – tesztvizsga

Gyakorlat

  • Járművezetés a közúti forgalomban: 10 óra – gyakorlati vizsga
  • A járművezetéshez kapcsolódó gépkocsivezetői gyakorlati ismeretek: 2 óra – gyakorlati vizsga
  • Járművezetés vészhelyzetek létrehozására alkalmas tanpályán vagy korszerű szimulátor berendezésen: 2 óra gyakorlati vizsga
  • Az alapképesítés megszerzéséhez kapcsolódó vizsgán a tanulóknak egy esettanulmány is el kell készíteni.

GKI-továbbképzési képesítés tehergépkocsi-vezetőknek

Azoknak, akik rendelkeznek árufuvarozói szolgáltatói igazolvánnyal, de az hamarosan lejár, továbbképző szaktanfolyamon kell részt venniük és eredményesen vizsgázniuk:
A nemzetközi árufuvarozói szolgáltatói igazolvánnyal rendelkező tehergépkocsi-vezetőknek szolgáltatói igazolványuk lejárta előtt meg kell szerezniük a szakmai továbbképzési képesítést igazoló GKI igazolványt. Az igazolvány megszerzéséhez a Nemzeti Közlekedési Hatóság helyileg illetékes igazgatósága által elismert GKI továbbképzési szaktanfolyamon kell részt venni, és a hozzá tartozó vizsgákat sikeresen letenni.
- A csak belföldi árufuvarozói szolgáltatói igazolvánnyal rendelkező tehergépkocsi-vezetők 2014. szeptember 10-éig kaptak haladékot a továbbképzési képesítés megszerzésére.
2014. szeptember 10-e után külföldön és belföldön egyaránt már csak a GKI igazolvánnyal lehet közúti közlekedési árufuvarozói szolgáltatást végezni.
A szaktanfolyam végén a vizsgák kérdései három témakör köré csoportosulnak, amelyekhez a megfelelő ismeretanyagot a Transport Média által kiadott GKI-tankönyvekből sajátíthatják el a tehergépkocsivezetők:

 

 

 

Teherautóvezetés
– európai szinten I.

A biztonsági szabályokon
alapuló járművezetés

Teherautóvezetés
– európai szinten II.

Előírások alkalmazása
 

Teherautóvezetés
– európai szinten III.

Egészségvédelem, közlekedési
és környezeti biztonság

Tantárgyak   felmentés nem adható, a tanórákon való részvétel kötelező, a hiányzók kötelesek a mulasztást pótolni az iskolavezetővel megbeszélt időben.

Elmélet

  • A biztonsági szabályokon alapuló ésszerű vezetés 10 óra - tesztvizsga
  • Előírások alkalmazása 10 óra- tesztvizsga
  • Egészségügyi, közúti közlekedési és környezeti biztonság, szerviz, logisztika 10 óra – tesztvizsga
  • Konzultáció: 3 óra

Gyakorlat

  • Járművezetés vészhelyzetek létrehozására alkalmas tanpályán vagy korszerű szimulátor berendezésen: 2 óra

Forrás: http://www.jogsi.hu/szaktanfolyamok  Árakat is találtok az oldalon!


ADR =  A  francia „Accord européen relatif au transport international des marchandises dangereuses par route”, azaz „Európai egyezmény a veszélyes áruk közúti szállításáról” rövidítése.

Veszélyes árunak nevezzük azokat az áruféleségeket (anyagokat és tárgyakat), amelyek a szállításuk során tűz- és robbanásveszélyt, egészségkárosító (főként maró, mérgező) hatást vagy környezetkárosító tulajdonságokat hordoznak, s amelyeket ilyenként azonosít valamely közlekedési ágazat veszélyes áru szállítási szabályzata.

A veszélyes árukat a szabályzatokban leírt módon valamely UN-számhoz (magyarul ENSZ-szám), s a hozzá kapcsolódó helyes szállítási megnevezéshez , illetve ezáltal egy áruosztályba sorolják be, vagyis osztályozzák.

A képzés a veszélyes árut szállító gépkocsivezetők ADR oktatási bizonyítványának megszerzésére irányul. A robbanóanyagok és tárgyak (ADR 1 osztály), a radioaktív anyagok (ADR 7 osztály) küldeménydarabos szállításán, valamint a tartányjárművel történő (gázok, gyúlékony folyadékok, stb.) szállításokon túlmenően mindazon gépkocsivezetőknek akik járművükön veszélyes árut szállítanak, tevékenységük végzéséhez a vonatkozó rendelet szerint szükségük van az adott áruosztályra érvényes ADR oktatási bizonyítványra. Az ADR oktatási bizonyítvány a sikeres vizsgától számított 5 évig érvényes, a lejáratot megelőző évben ismeretfelújító tanfolyammal, illetve vizsgával érvényessége további 5 évvel meghosszabbítható.

Az ADR képzés a szállítandó veszélyes anyagok és a lehetséges szállítási módok függvényében az alábbiak szerint épül fel:

ALAPTANFOLYAM, ill. VIZSGA

Az alaptanfolyam (NT2-9) elvégzése, ill. a sikeres alapvizsga, a robbanóanyagok és tárgyak, valamint a radioaktív anyagok kivételével valamennyi veszélyes anyag szállítására jogosítja a gépkocsivezetőt a nem tartányos – tehát küldeménydarabos és ömlesztett – szállítási módban. (Platós gépkocsin palackban, hordóban, ládában, zsákban – küldeménydarabban – történő gáz, festék, tüzelőanyag, mérgező anyag, sav, stb. szállításhoz pl. elegendő az alapvizsga megszerzése).

SZAKOSÍTÓ TANFOLYAM, ill. VIZSGA

A sikeres alapvizsgát követően kerülhet sor a szakosító vizsgákra. Szakosító vizsga tehető az 1. osztály anyagainak szállítására (robbanóanyagok és tárgyak szállítása - NT1), valamint a tartányos szállítási mód 2, (T2) 3, (T3), ill. 5.1, 6.1, 8, 9 (T5.1,6.1,8,9) áruosztályaira. (Pl.: tartányjárműben történő gázolaj szállításhoz az alapvizsga megszerzésén felül a tartányos 3. osztály szakosító vizsgára is szükség van).

Az ADR tanfolyamra való beiskolázás feltétele:

  • 8 általános iskolai végzettség,
  • legalább 20 éves életkor,
  • nem tartányos szállításnál legalább 2 éves „B” kategóriás, tartányos szállításnál legalább 2 éves „C” kategóriás vezetői engedély.

Nem beiskolázási feltétel, de a tevékenység végzéséhez a PAV II alkalmasság is kötelező. A tanfolyamra történő felvétel a beiskolázási feltételek megléte esetén a hallgató jelentkezésével (jelentkezési lap kitöltésével) történik.

 Tantárgyak:

Alaptanfolyam esetén:

  • ADR alapismeretek           
  • ADR speciális ismeretek

 NT1 tanfolyam esetén:

  • Robbanóanyagok és tárgyak, valamint a szállítás speciális előírásai

 NT7 tanfolyam esetén:

  • Radioaktív anyagok, valamint a szállítás speciális előírásai

 T2 tanfolyam esetén:

  •  Tartányos általános ismeretek
  • Gázok tartányos szállításának speciális előírásai
  • Tartányos vezetési gyakorlat

 T3 tanfolyam esetén:

  • Tartányos általános ismeretek
  • Gyúlékony folyadékok tartányos szállításának speciális előírásai
  • Tartányos vezetési gyakorlat

 T5.1, 6.1, 8, 9 tanfolyam esetén:

  • Tartányos általános ismeretek
  • Gyújtóhatású anyagok, mérgező anyagok, maró anyagok és különféle veszélyes anyagok tartányos szállításának speciális előírásai
  • Tartányos vezetési gyakorlat

Forrás: http://www.hiradriskola.hu/


PÁV = Pályaalkalmassági vizsgálat

A pályaalkalmassági vizsga (röviden: PÁV) a Nemzeti Közlekedési Hatóság  ( Pályaalkalmassag-vizsgalati-foosztalyhoz-tartozo-tevekenysegek) által 4 különféle kategóriában kiadott engedély. Elsődleges feladata a hivatásos gépkocsivezetők kompetenciájának mérése.

E körben tevékenységük annak megállapítása, hogy a gépjárművezetők, illetőleg a vezetési jogosultságot megszerezni vágyók minden tekintetben rendelkeznek‑e a biztonságos közlekedéshez szükséges pszichológiai  kompetenciákkal, a megfelelő észlelési, döntési és cselekvési készségekkel, valamint a járművezetéshez nélkülözhetetlen ismeretek elsajátításának és folyamatos megújításának a képességével. Továbbá rendelkeznek-e azokkal az egyéni jellemzőkkel, melyek szükségesek a közlekedési helyzetekhez való alkalmazkodáshoz, a vezetés közben jelentkező pszichés terhelések elviseléséhez.

A közúti közlekedésben részt vevők pályaalkalmasság vizsgálatának hatósági ügyeivel foglalkoznak. PÁV-engedély más országokban nem létezik.

A kategóriák 4 csoportra osztják, és úgy épül fel, hogy az első (I.) mindegyiket tartalmazza. A második (II.) csak a harmadikat és a negyediket és így tovább. A kategorizálást és a hatáskört a 41/ 2004. (IV. 7.) GKM rendelet szabályozza.

PÁV I.

A legmagasabb alkalmassági kategória szükséges megkülönböztető jelzést használó gépjárművek vezetéséhez. Legfeljebb 5 évre adható.

A jelentkezés előfeltételei:

  • 2. csoportú (állásvállalásra jogosító) orvosi vélemény
  • bármely nemzetközi kategóriában 2 éve folyamatosan hatályos vezetői engedély, amely nem minősül kezdő vezetői engedélynek

PÁV II.

A második kategóriájú alkalmassági kategória az alábbiak vezetéséhez szükséges:

  • közúti közlekedési szolgáltatás keretében személyszállítást végző autóbusz, trolibusz, személygépkocsi
  • a nemzetközi közúti személyszállítást végző autóbusz – amelyben a vezetőülésen kívül legalább 17 állandó ülőhely van
  • veszélyes áru szállítását végző gépjármű vezetéséhez.

A jelentkezés előfeltételei:

  • 2. csoportú (állásvállalásra jogosító) orvosi vélemény,
  • bármely nemzetközi kategóriában 2 éve folyamatosan hatályos vezetői engedély, mely nem minősül  kezdő vezetői engedélynek.

PÁV III.

  • a 7500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó, közúti közlekedési szolgáltatást végzőtehergépkocsi, vontató, nyergesvontató és járműszerelvény,
  • a 7500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó, nemzetközi közúti áruszállítást végző tehergépkocsi, vontató, nyergesvontató és járműszerelvény vezetéséhez.

A jelentkezés előfeltétele:

  • 2. csoportú (állásvállalásra jogosító) orvosi vélemény.

PÁV IV.

  • azon személyek számára kötelező, akik ötödszörre is megbuktak/alkalmatlan vizsgát tettek, ill. a fentiekben nem említett gépjármű vezetése. Forrás: Wikipedia

LÉGI BIZTONSÁGI VIZSGA  (Légiközlekedés-védelmi tudatosságnövelő) 

Az Európai Unió közös légiközlekedés-védelmi alapkövetelmények végrehajtásához szükséges intézkedések meghatározásáról szóló 185/2010 (2010.04.03.) rendeletének 11.2.7 és 11.2.3.9 pontja alapján szervezett és megtartott légiközlekedés-védelmi tudatosságnövelő képzésen kell részt vennie és sikeres vizsgát tennie a  légi áru fuvarozásban dolgozó gépkocsivezetőknek. Ez a vizsga a repülőterek magasabb színtű  biztonsági követelményei miatt szükséges. Bizonyos területekre csak ilyen vizsgával rendelkező szeméyek léphetnek be.

Vizsga: http://providss.hu/


DIGITÁLIS TACHOGRÁF KÁRTYA

A digitális tachográf kártyák mindegyike chipkártya, azonban a rajtuk feltüntetett adatok és a kártyák színei különböznek. A kártya iránti kérelmet a fővárosi, ill. a megyei közlekedési felügyeleteken működő munkaállomásokra lehet benyújtani 2006. májusától. Az igénylőlapok mintái a honlapunkon megtalálhatók a kitöltési útmutatóval együtt. A kártya iránti kérelem benyújtásától számított kb. 15 munkanapon belül eljut Önhöz a kártyája.

Minden kártyatulajdonos egy kártyafajtából csak egy, személyre szóló kártyát birtokolhat. Az üzembentartói kártyából viszont, mivel az nem személyre, hanem vállalkozásra szól, több is lehet.

A kártyák jellemzői: a gépjárművezetői kártya: érvényessége 5 év, a kártya alapszíne fehér, fényképpel ellátott; üzembentartói kártya: érvényessége 5 év, a kártya alapszíne sárga; műhelykártya: érvényessége 1 év, a kártya alapszíne piros, fényképpel ellátott; ellenőri kártya: érvényessége 2 év, a kártya alapszíne kék, fényképpel ellátott.

A tachográf kártyák aktuális díját a 35/2006. (VI. 15.) GKM rendelet határozza meg az alábbiak szerint:

Kártya típusa

Díj

Gépjárművezetői kártya kiadása, cseréje, pótlása        

7700 Ft

Üzembentartói kártya kiadása, cseréje, pótlása

7700 Ft  

Műhelykártya kiadása, cseréje, pótlása

7700 Ft

Ellenőri kártya kiadása, cseréje, pótlása

2700 Ft

A gépjárművezetői kártya, a műhelykártya és az ellenőri kártya fényképpel ellátott, személyre szóló kártya, tehát a kártya díj fizetése szokásosan az igénylő személy által történik.

Amennyiben a kártyaigénylés benyújtásakor a kártyát igénylő személy a munkáltatója által kiadott, a kártya díjának megfizetésére vonatkozó kötelezettségvállalást tartalmazó nyilatkozatot mellékel az igénylőlaphoz, úgy abban az esetben a számla a munkáltató nevére is kiállítható az igénylő nevének feltüntetésével együtt.

A digitális tachográf kártyák használatával megszűnnek a korongok által okozott nehézségek, mivel a kártya akár 28 napi adat tárolására is képes. Ugyanakkor felhívjuk a gépjárművezetők figyelmét arra, hogy amennyiben felváltva vezetnek analóg vagy digitális tachográffal felszerelt járművet, akkor két hétre visszamenőleg a korongokat is maguknál kell tartani és az arra felhatalmazott ellenőrnek át kell adni.

2006. május 1-jétől digitális tachográffal felszerelt, a rendelet hatálya alá tartozó járművet egy gépjárművezető csak akkor vezethet, ha rendelkezik digitális tachográf kártyával. A kártya nélküli vezetés az Európai Unió tagállamaiban komoly szankciót vonhat maga után.

Abban az esetben, ha a kártyáját elveszítette, ellopták, vagy hibásan működik, úgy 15 napig vezethet kártya nélkül, de tudnia kell igazolni, hogy ezen időszak alatt önhibáján kívül nem használta a kártyáját.

Forrás: http://www.mkfe.hu/hu/mkfe-tudasbazis/tudasbazis

Digitális tachográf gépjárművezetői kártya igénylő-lap letölthető verzió a cikk alatt!

Kapcsolódó irások:

Szabó Nelli / 2015.08.29.