Kamionos leszel? Kezdő kamionosok figyelmébe! I. rész

Mind gyakrabban kapok levelet kezdő, leendő kollégáktól, akik a kamionos szakma iránt érdeklődnek. Úgy tűnik ismereteik elég hiányosak, ezért hasznos lehet egy összefoglaló a számukra.

Azt kell, hogy mondjam, a legtöbb megkeresésben arról számolnak be, hogy jelenlegi munkájuk illetve anyagi ellehetetlenülés vezetett eme  fontos és gyakorlatias  döntéshez miszerint a kamionos hivatás lenne üdvözítő számukra. A megélhetési kamionozást mind többen választják, leginkább 40-50 év felett. A szakmát körülölelő  misztikum és a magyar átlag feletti kereseti lehetőség a fő motiváció. Gyakran hallom, hogy: „szeretek vezetni”. Sajnos, aki ilyen pozitívumok alapján dönt a kamionozás mellett, csalódni fog.

Írásomban igyekszem rávilágítani a szakma szépségeire, és feltárni a negatívumait, illetve a realitásokat.

Mi is a kamionozás? A kamionozás országokon áthaladó díj ellenében végzett árutovábbítás, legtöbbször 40 tonnás nyerges vagy pótos szerelvénnyel.

Mindenképpen egy sajátos életforma. Miénk szinte egész Európa, de mégis beszűkült életterünk van egy kamion fülkéjében. Ott dolgozunk, alszunk, de ott a konyhánk és a nappalink is. Mozgásterünk behatárolt. A családhoz, barátokhoz 4 vagy több hetente jutunk haza.

Személyi feltételek: Fontosnak tartom, hogy aki ezt a pályát választja, ne valamiféle álomképet kergessen, hanem gyakorlatban is nézze meg, ez az a szakma, amit ő szeretne, amire ő alkalmas? Mindenki ismerősi körében van valaki, aki kamionos vagy ismer kamionost. Javaslom, keressen lehetőséget arra, hogy néhány hetet eltölt a jobb egyben ülve, amolyan félig turistaként. Nagyon fontos, hogy vegye fel a gépkocsivezető életritmusát: akkor egyen, amikor ő, akkor menjen mosdóba, és akkor aludjon, amikor a sofőr. Ilyen utakon betekintést kaphat a valódi kamionos élet mindennapjaiba, sok szakmai dolgot is el lehet sajátítani.

Fontos átgondolni, hogy valóban jól fogja-e bírni a család nélkül, hosszú heteken keresztül, képes önellátásra, nyelvismerete elégséges-e, képes azonnali döntéseket hozni, van-e térképismerete, vezetési tapasztalata, rutinja, ismeri-e a nemzetközi KRESZ-t. Legyen elhivatott, kalandvágyó, fogékony az új dolgokra, alázatos a szakma iránt,  az alkalmazkodás képessége is nagyon fontos. Legyen megfelelő szakmai tudás, ismeret  birtokában, és természetesen legyenek meg a megfelelő végzettséget igazoló iratai.

Amikor valaki megszerezte a papírokat ne gondolja, hogy ezzel a nehezén túl van. Az csak ezután jön. Sajnos a jelenlegi képzési rendszer nem alkalmas arra, hogy valaki neki induljon a nagyvilágnak. Arról nem is szólva, hogy sok leendő kolléga nem híve a tanulásnak, érdeklődve keresik a "bartel" lehetőségét. "Fél disznóért" GKI vizsga?! Hangsúlyoznám, hosszú távon nem kifizetődő!

Munkahely: Mindenképpen azt javaslom, hogy olyan munkahelyet keressen, ahol van lehetőség 4kezes (2 fős) járatra. Tapasztalt kollégával célszerű összeülni - ne vak vezessen világtalant-, aki szívesen osztja meg tudását, tapasztalatait. Ez a munkavégzés lehet kényelmetlen, és nagyfokú alkalmazkodást kíván, de a tanulásra a legolcsóbb és  legbiztonságosabb lehetőség. Érdemes ideig-óráig kevesebb munkabérért dolgozni, mint ismeretek hiánya miatt büntetést fizetni, illetve gyakorlatlanság miatt esetleg anyagi kárt okozni, amit legtöbbször még ki is fizettet a munkáltató a gépkocsivezetővel. Minél több országba fuvaroz a cég, annál több sajátosságot lehet és érdemes megtanulni. Ne gondolja senki, hogy 1 hónap elegendő....., 1 év után is csak azt mondhatjuk, van sejtésünk a kamionozásról. Ebben a szakmában különösen igaz: a jó pap is holtig tanul!

Szükséges az alázat, a szakma és a kollégák iránt is. Ne féljünk kérdezni, de tanuljunk meg hallgatni is! Minden „storyban” benne rejlik egy-egy új információ lehetősége!

Kapcsolódó irások:

Szabó Nelli / 2013.09.21.