Környezetvédelmi zónák Európa szerte

Európában egyre több országban, városban tapasztalhatjuk, hogy a környezetvédelem égisze alatt olyan övezeteket hoznak létre, ahová nem hajthat be minden gépkocsi, illetve a behajtásukat alacsony káros anyag kibocsájtáshoz kötik. A magyar gépkocsivezetők által jól ismert két rendszerről már korábban írtunk. 

2016. július 1-én Párizs belső területeire is bevezették a ZCR –Zone Circulation Restreinte- rendszert. Ennek a lényege, hogy a Boulevard Peripherique által határolt területre csak azok a járművek hajthatnak be hétfőtől péntekig 08-20 óra között, amelyek rendelkeznek a megfelelő Crit'Air matricával

Akik érvényes matrica nélkül hajtanak be, és „lefülelik” őket, 68,- € büntetésre számíthatnak személygépkocsival, és a büntetés mértéke 135,-€ ha tehergépkocsival, vagy autóbusszal vétenek. Abban az esetben, ha valaki nem fizetné ki a bírságot 45 napon belül, a bírság összege emelkedik, sőt még börtönbe is csukhatják a jogszabály szerint!

2017. január 17. után francia rendszámú autó csak a crit’ air matricával hajthat be, 2017. március 31-ig a külföldi rendszámú autók bemehetnek matrica nélkül is, ezt követően azokra is fel kell ragasztani a „CRIT’ Air” matricát.

2017. januárban, amikor ez a cikk íródik külföldi autókra még nem szerezhető be a matrica. Kamionosokat ez a tiltás egyelőre nem nagyon érint, csak akkor, ha a lerakó, vagy felrakó a belső területen van. Normál esetben kamionnal már a Boulevard Peripherique-t nem érintjük, hanem az A86, vagy A104/N104 úton kerüljük el Párizst. A Crit’air matrica érvényessége az autó élettartamára vonatkozik, tehát tulajdonos váltás esetén nem kell újat beszerezni.

A következő városokban várható, hogy bevezetik a rendszert 2020-ig: Avignon, Bethune, Bordeaux, Clermont-Ferrand, Douai-Lens, Grenoble, Lille, Lyon, Marseille-Aix-en-Provence, Metz, Montpellier, Nancy, Nantes, Nice, Orleans, Pointe-à-Pitre-Les-Abymes, Rennes, Rouen, Saint-Etienne, Strasbourg, Toulon, Toulouse, Tours, Valenciennes.

Anglia

Londonban 2008 óta létezik a LEZ ( Low Emission Zone) alacsony káros anyag kibocsájtású zóna.A fő szabály az, hogy a zónába azok a kamionok hajthatnak be, amelyeket előzetesen már regisztrálták a rendszerbe, és teljesítik az Euro 4, 5, vagy 6 normákat. Ezekre az autókra nem kell fizetni. A szennyezőbb kamionok is bemehetnek a zónába, de azokra előzetesen napi engedélyt kell vásárolni, amely 200,- Font/nap. 

A zóna határát táblákkal jelzik. Kapuk, sorompók nincsenek, csak kamerákkal ellenőrzik a szabályok betartását, és természetesen büntetnek is. Ahol az M25 autópálya a zónákat érinti, azok is közlekedhetnek rajta, akik egyébként a zónából ki vannak tiltva.

A napi behajtási engedély 0-24 óráig érvényes, viszont akkor, ha az autó csak parkol a zónában, nem kell a napijegy, szemben a dugódíjjal, amit akkor is fizetni kell, ha csak parkolunk a zónában. A dugódíj hétfőtől péntekig 7:00-18:00-ig kötelező.

Dánia

Dániában 5 városban van környezetvédelmi zóna, ahová a 3,5 tonna feletti gépkocsik csak akkor hajthatnak be, ha rendelkeznek a dániai környezetvédelmi matricával. Ezek a városok a következők: Koppenhága (és Frederiksberg), Aarhus, Odense és Aalborg. A matrica kiváltásához igazolnunk kell a megfelelő euro besorolást, illetve a tehergépkocsi vagy autóbusz részecskeszűrővel (utólag) fel van szerelve. 2011. november 1-től a külföldi autókra is vonatkozik ez a szabály. Koppenhágában a Nordhavn-be tartó kamionok a 02 számú úton É felől behajthatnak a kikötőig matrica nélkül is.

Csehország

2017/2018-ban Prágában és Csehország több városában is tervezik a környezetvédelmi zónák létrehozását, de még a jogszabály nem hatályos. 

Info: http://www.emisni-plaketa.cz/cz.html

 

Forrás:

Kis András / Szabó Nelli / 2017.01.06.