Amikor korongos és digitális tachográffal szerelt gépkocsit is vezetsz

Az idő előrehaladtával lassan kikopnak a korongos, azaz analóg tachográffal szerelt gépkocsik a használatból. Elsősorban a nemzetközi forgalomból szorulnak ki, de belföldön még találkozhatunk velük.  

Ma már szinte minden gépkocsivezetőnek van vezetői kártyája, amit akkor is magánál kell tartania, ha analóg azaz korongos tachográffal szerelt autót vezet. A hatóság az ellenőrzéskor internet kapcsolat segitségével le tudja kérdezni, hogy az ellenőrzés alá vont gépkocsivezetőnek van-e aktív vezetői kártyája.

Abban az egyszerű esetben, ha valaki csak korongos autóval dolgozik, nincs semmi extra teendője, csak az aznapi és a megelőző 28 nap korongjával kell elszámolnia. Természetesen ebben az esetben a vezetői kártyán nem szerepelhet  semmilyen vezetés, vagy egyéb más tevékenység.

Akkor bonyolódik a helyzet, ha egyik nap korongos, a másik nap digitális tachográffal felszerelt autót vezetünk, vagy még ugyanabban a 13-15 órás tevékenységi időszakban („munkaidőben”) vezetünk mindkét fajta menetíróval szerelt gépkocsit.

Itt is érvényes, hogy az ellenőrzéskor az elmúlt 28 nap és az aktuális nap minden addigi percével el kell tudni számolni. A korongokkal a naptári napok 0-24 óráig tartó időszakával viszonylag egyszerű elszámolni, mint az egy korábbi írásunkban olvasható.

Önállóan a vezetői kártyával sem lehetne probléma, mert azokra mindenki visszaírja az utolsó kivétel óta végzett tevékenységeket.  Viszont csak azokat az időszakokat szabad visszaírni, amelyekre nincs korong! Ha olyan időszakot írsz vissza pl. pihenőnek, ahol a korong szerint vezettél, már meg is van a baj! Adatütközés jön létre, amit a hatóság leginkább visszaélésnek minősít! Az sem jó, ha visszaírod a pihenőt, meg a korongon is megrajzolod, bár ez a kisebb probléma. 

Célszerű azokra az időszakokra, amikről korongod van un. „lyukat” visszaírni a kártyára. Ezt minden tachográf kézikönyv leírja, hogyan kell.

Amikor a kártyát behelyezed a tachográfba, az kiírja, hogy mikor lett utoljára kivéve a kártya, és az azóta eltelt időszakra akarsz-e visszaírni tevékenységet, tevékenységeket. Ekkor gyorsan el kell döntened hogy mit teszel, mert ha nem írsz vissza semmit, akkor később már nem lesz rá lehetőséged, és az utolsó kártyakivétel óta eltelt időszakra kérdőjelet (?) fog írni, azaz nem rögzít semmilyen tevékenységet. 4 másodperced van a visszaírás megkezdésére. Ha több tevékenységet kell visszaírnod, célszerű egy jegyzetet készíteni, mert csak időrendben lehet visszaírni. A kártya kivétel időpontjával kell kezdeni, és a behelyezés időpontjával befejezni. Ameddig nem „okézod” le a visszaírást, addig módosíthatsz azon. Amikor a visszaírást „leokézod”, már nem tudsz rajta változtatni.

A korongokkal és a kártyával, esetleg tevékenység igazolásokkal együtt tudsz elszámolni az időddel. Fontos, hogy csak egyik adathordozón legyen rajta a tevékenység, kettőn ne szerepeljen.

Mindig legyen nálad az autóban 28 napra visszamenőleg az összes tevékenységigazolás, korong, és vezetői kártya.

Azokra az időszakokra, amikre van korongod, vagy tevékenység igazolásod, a digitális kinyomaton  kérdőjelnek (?) kell lennie. Ez azt jelenti, hogy arra az időszakra a vezetői kártyára nincs tevékenység visszaírva, tehát ott egy „lyuk” szerepel.

Kis András / 2019.06.09.

Kapcsolodó cikkek: