A „négykezes” munka előnyei, hátrányai. Bagolyjárat ismertető!

Egy korábbi írásunkban olvashattok arról, hogy a „négykezes” , azaz két fős járaton dolgozó gépkocsivezető párosok hogyan tudnak megfelelni az 561/2006/EK rendelet előírásainak. Most más irányból közelítjük meg a témát. Azt boncolgatjuk milyen előnyei és hátrányai vannak ennek a speciális vezénylésnek a munkáltatók és a gépkocsivezetők szempontjából. 

A munkaadók és munkavállalók érdekei, mint sok más területen, itt sem mindig ugyanazok. A tulajdonosnak az érdeke az, hogy a gépkocsi lehetőleg minden nap 24 órát guruljon rakottan, ha egy mód van rá folyamatosan „tempomat 90 km/h-ás sebességgel. Ez, mint tudjuk lehetetlen ,van több olyan külső körülmény, ami ezt gátolja, illetve korlátozza.

  • 2006/561/EK rendelet
  • KRESZ szabályok
  • fel-le rakodás
  • várakozás
  • vámkezelés
  • stau, dugók, araszolás
  • közlekedési tilalmak
  • ünnepek (közlekedési tilalmak)
  • időjárási szélsőségek
  • tankolás, szerviz „látogatás”
  • gépkocsivezető szükségletei hogy csak néhányat említsünk.

A vezénylés elkészítésénél ezeket mind figyelembe kell/ene venni. A gépkocsivezetők fizikailag sem lennének képesek hétről-hétre folyamatosan dolgozni, ezért hasznos a tachográf, így legalább a kötelező pihenőket meg kell tartani. Ennek egyik iskolapéldája a furgonosok élete. Ők rendszerint túl vannak terhelve, szinte csak a hosszabb egyenesekben van lehetőségük aludni. Nelli is furgonozott anno, ma már hálás a tachográf feltalálójának wink.  

Természetesen a négykezes járatok hatékonyabbak, mint az egy fős járatok, amennyiben a fuvarszervezés ki tudja használni a bennük rejlő lehetőségeket:

  • 30 órás ciklusokban dolgozhatnak
  • 2x9 óra vezetést elméletileg 3x5 perc megállással (a kártyacsere és a vezetők helycseréjének minimális időszükséglete) tudják abszolválni
  • hetente két alkalommal 2x10 órát is vezethetnek a gépkocsivezetők ( ez alkalmanként 20 vezetési óra! )
  • Csak az AETR hatálya alatt kell 45 perc szünetet tartani, az 561/2006/EK érvényességekor NEM!
  • elméletileg (!) kétszer akkora távolságot tehet meg a kamion 30 óra alatt, mint az egyfős járat 24 óra alatt.
  • a költségek közül csak a munkabér és járulékai, valamint hajózás esetén a kabinjegyek árai lesznek magasabbak, mint az egyfős járat esetén, a „guruló költségek” nem.
  • A rakodásnál nem sok előnyt jelent, ha két fős a járat, még ponyvázás és spaniferezés esetén is max. 10-15 perccel lesz csak rövidebb/ gyorsabb a munka.
  • Célszerűbb előrakott pótot biztosítani és a vezetési időket kihasználni. A négykezes járatban lévő előnyöket az expressz árufuvarozásban, és a nagy távolságú fuvarozásban lehet jól kihasználni. Főleg akkor, ha a fel és lerakó helyeken folyamatosan (0-24 óráig) dolgoznak, és van lehetőség optimális helyen a félpótkocsik átakasztására.

Van még egy speciális szakterület, a nagy értékű fuvarozás, ahol van létjogosultsága a négykezes vezénylésnek a távolságtól függetlenül. Itt a megrendelő előírhatja, hogy 2 fő gépkocsivezető legyen a fedélzeten vagyonvédelmi okokból. Ha viszont 2 főt követelnek, akkor logikus, hogy mindkettő vezessen is. A nagyértékű fuvarozásról egy korábbi írásunkban lehet olvasni. A négykezes munkát javasolni szoktuk a kezdő kollégáknak, hogy ellessenek, megtanuljanak egy tapasztalt kollégától fortélyokat, a fuvarozás alapjait. Természetesen nem csak nekik lehet jó ez a munka. Nagyon sok férj-feleség, apa-fia, apa-lánya páros is rója Európa útjait. (Elnézést kérünk, ha van anya-lánya, vagy anya-fia páros is, de velük még nem találkoztunk.)

Gyakran hallani kollégáktól, hogy , hogy én nem ülnék össze senkivel. De gyakori az anyagi javakra irányuló irigység, rosszindulatú megjegyzés is. Ennek a munkaformának is van előnye és hátránya a gépkocsivezetők számára is.
  • Mindenképpen az a jó, ha a páros tagjai hasonló érdeklődésűek, hasonló az életritmusuk, és jól megértik egymást, toleránsak, jó az alkalmazkodó képességük, mert a kamion vezetőfülkéje meglehetősen szűk élettér nemhogy két embernek, de sokszor még egynek is! Sok konfliktus forrása lehet a hetekig tartó összezártság.
  • A 21 órás munkaidő nagyon hosszú tud lenni, még akkor is , ha felváltva pihennek.
  • A 9 óra pihenőidő viszont 2 órával kevesebb, mint az egy fős járat esetében.
  • Minden 21 órás ciklusba jut egy teljes éjszaka ( ezért hívják bagolyjáratnak).
  • A 30 órás ciklus miatt teljesen felborul a biológiai óra.
  • Két embernek közel kétszer annyi holmija van, amit ált. ugyanakkora fülkében kell elhelyezni, mint ahol csak egy gépkocsivezető van, ezért állandó a pakolás.
  • Gyakrabban kell vásárolni, fürdés tovább tart ( és többe is kerül frown )
  • Legtöbbször az evés is menet közben történik, aki a jobb 1-ben ül összedob pár szendvicset.
  • Éjszaka már nehézkes a parkolás ( főleg Ausztriában, Németországban)
  • un. flúgos futam esetén a kártyacsere és kávéfőzés is járó motor mellett un. forró váltásban történik.
  • Sok esetben nappal nem tudunk pihenni, vagy a zaj vagy a meleg miatt. Éjjel pedig nagyon álmosak vagyunk, sokat költünk kávéra frown​.

Ami jó benne: 

  • Szórakoztató. Könnyebb a stresszes helyzeteket feldolgozni, ha van kivel megbeszélni.
  • Kevésbé lesz elszigetelt, antiszociális a gépkocsivezető
  • Kirándulni is jobb kettőnek , kereket cserélni meg pláne laugh 
  • A tolatást , deszkázást , spaniferezést már ne is említsük.

Olyan fuvarozó vállalkozóktól hallottuk a következő információt, ahol sok a négykezes páros: „Azokkal a párosokkal van a legkevesebb probléma, akik férj-feleség!”

Minden párosnál kialakul egy bizonyos munkamegosztás. Mindenkinek megvan a szerepe, hogy melyik az a munkafolyamat, amelyikben egyik vagy másik tag a jobb. Pl. egyikük takarítja a platót, a másik írja a menetlevelet, vagy egyikük jobban szeret autópályán vezetni, a másik meg a „bundáson” stb. A munkamegosztás a két gépkocsivezető dolga, jobb, ha ebbe külső szereplők nem akarnak beleszólni.

Több cégnél próbálkoznak a két gépkocsivezetőt a bérezésben megkülönböztetni, mert mondjuk az egyik fél kezdő. Ez a fajta megkülönböztetés nem jogszerű, és negatív diszkrimináció. Van olyan repteres cég ahol a  kezdő (ált. nő) gépkocsivezetőknek rendszeresen kevesebb bért ajánl fel! Ez kizsákmányolás és erőfölénnyel való visszaélés! Ezt senki ne tűrje el csak mert kezdő, vagy mert nő! Nelli mondása: a plasztikkártyák adják a jogosultságot és a szakmában eltöltött idő a rutint.

Kapcsolódó írások:

Kis András / Szabó Nelli / 2016.08.02.